hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, August 5, 2009

Hormatilah Sensitiviti Umat Islam


Saya merasa turut terpanggil untuk memberikan pandangan mengenai dua isu yang agak hangat diperkatakan di negera kita beberapa hari yang lalu berkaitan agam yang kita imani iaitu Islam. Isu pertama ialah mengenai Majlis Bandaran Shah Alam (MBSA) merampas minuman keras dari sebuah kedai serbaneka di Seksyen 8, Shah Alam baru-baru ini.

Tindakan MBSA itu berdasarkan peraturan yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri serta enakmen syariah negeri Selangor. Kerajaan Selangor telah memutuskan semua minuman keras tidak dibenarkan dijual secara terbuka di kedai runcit dan 7-eleven tetapi ia perlu lesen khas untuk orang bukan Islam.

Namun begitu, exco negeri Ronnie Liu, daripada DAP, yang didakwa "campur tangan dalam hal-ehwal Islam" apabila memaksa MBSA supaya memulangkan semula arak yang telah dirampas tersebut dengan alasan bahawa minuman yang mengandungi hanya 8% alkohol sahaja tidak dianggap sebagai minuman keras.

Sepatunya Liu perlu lebih peka terhadap maksud 'arak' mengikut pandangan Islam. Apabila dikatakan arak, ia tetap haram sama ada ianya banyak ataupun sedikit. Lagipun kerajaan Selangor hanyalah tidak membenarkan penjualan arak secara terbuka sahaja. Sedangkan orang cina atau bangsa lain masih boleh membeli dan meminumnya sampai mabuk sekalipun di premis yang telah dikhaskan untuk mereka. Kerajaan Selangor tidak menghalangkan penjualan arak di premis khas untuk orang-orang bukan Islam. Malah kalau mereka hendak minum sampai habis setangki pun tidak mengapa asalkan di tempat yang telah dikhaskan.

Inilah yang masih belum difahami oleh kebanyakan pemimpin yang bukan beragama Islam. Mereka terlalu meremehkan sensitiviti dan perasaan umat Islam. Saya harap Liu perlu lebih berhati-hati dalam berbuat sesuatu yang berkaitan dengan orang Islam demi menjaga keharmonian masyarakat yang berbilang agama dan bangsa di Malaysia ini.

Isu kedua yang turut menarik perhatian saya ialah tindakan biadap dan melampau Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi merangkap Ketua Staf Ketua Menteri Pulau Pinang , menuduh Jemaah Islah Malaysia (JIM) sebagai 'ekstremis agama' yang disiarkan di dalam akhbar the Star Ahad lalu di mukasurat N12.

Saya pun tidak pasti apakah asas Jeff Ooi membuat tuduhan melampau begitu terhadap sebuah badan NGO yang telah sekian lama di tubuhkan untuk menjaga hal ehwal orang Islam terutamanya para pelajar. Ataupun mungkin juga Jeff Ooi rasa cemburu kerana tidak dapat menyertai JIM tersebut?

Saya agak hairan, kenapa penganut agama lain terlalu mudah untuk menuduh Islam dengan pelbagai label serta mencampuri urusan agama Islam yang mereka sendiri tidak fahami. Seingat saya, umat Islam tidak pernah membuat kenyataan atau tindakan yang menunjukkan agam lain selain dari Islam itu sebagai pelampau serta teroris atau pengganas walaupun jelas umat Islam dibunuh sebagaimana yang berlaku di negara China baru-baru ini.

Nampaknya penganut agama lain yang selalunya menghendaki supaya umat Islam menghormati hak mereka sedngkan mereka sendiri tidak menghormati hak dan sensitiviti dan perasaan umat Islam.

TOLONG FIKIRKANLAH PERKARA INI DEMI KESEJAHTERAAN MASYARAKAT YANG BERBILANG AGAMA DI MALAYSIA.

No comments: