hasbunallah

hasbunallah

Saturday, August 8, 2009

Kekecohan: Siapa Yang Salah?

Pihak kerajaan telah membuka kaunter aduan awam di sekitar Jalan Tunku Abd. Rahman (TAR) bagi menerima aduan para peniaga sekitar jalan tersebut yang terjejas akibat Demonstrasi Hapuskan ISA baru-baru ini. Mereka mendakwa bahawa para peniaga di Jalan TAR mengalami kerugian teruk akibat demontrasi tersebut kerana terpaksa menutup kedai dan tiada pelanggan.

Saya tidak pasti sejauh manakah benarnya dakwaan tersebut. Namun apa yang saya tahu ialah ramai orang telah pergi membeli-belah di Jalan TAR sebelum menyertai demontrasi tersebut sehinggakan para peniaga tidak menang tangan untuk melayan mereka. Tapi yang pastinya demonstrasi yang dirancangkan secara aman dan terkawal itu telah bertukar menjadi huru-hara akibat campur tangan pihak polis dan FRU yang menggunakan kekerasan untuk menyuraikan perhimpunan tersebut.

Menggunakan meriam air, gas pemedih mata dan belantan dengan sewenang-wenangnya bukanlah satu tindakan bijak untuk menyuraikan satu perhimpunan aman. Kecualilah terdapat bukti bahawa perhimpunan itu akan mencetuskan keganasan sebagaimana yang berlaku di Thailand dan Indenosia.

Walaupun tindakan pihak polis dan FRU itu mungkin dibenarkan undang-undang atas dasar menyuraikan satu perhimpunan haram, namun ia juga sepatut mengambil kira perikemanusiaan. Para pesert himpunan ditangkap dan diperlukan denganm begitu kasar sekali seolah-oleh mereka adalah penjenayah besar yang dikehendaki dunia. Janganlah kita menggunakan undang-undang sebagai alasan untuk menghalalkan tindakan yang melampaui batas kemanusiaan.

Saya yakin dan percaya sekiranya pihak polis dan FRU tidak menggunakan kekerasan dalam menyuraikan perhimpunan tersebut, huru-hara pasti tidak akan berlaku. Kehadiran pihak keselamatan sepatutnya atas dasar untuk menjaga keselamatan agar tidak berlaku kekecohan, namun sebaliknya telah berlaku kerana dikatakan bahawa pihak polis adalah punca berlakunya kekecohan tersebut. Nampaknya kita seperti sudah tidak selamat lagi bila berdepan dengan pihak polis dan FRU.

No comments: