hasbunallah

hasbunallah

Monday, August 31, 2009

Merdekakah Kita?


1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan itulah tema sambutan Hari Kemerdekaan negara kita yang ke 52 hari ini. Sambutan diadakan secara sederhana di dataran Parlimen kerana 31 Ogos kali ini tibanya pada bulan Ramadhan. Tambahan pula pihak kerajaan mengambil sikap berhati-hati bagi mengelak penularan wabak H1N1 yang masih melanda negara kita.

Setiap tahun kita akan mengadakan sambutan ulang tahun kemerdekaan apabila tanggalnya 31 Ogos. Namun satu persoalan yang semestinya kita tanyakan pada diri kita ialah 'Adakah kita benar-benar merdeka?'. Dalam akhbar Berita Harian hari ini menyiarkan bahawa kira-kira 200 orang remaja lelaki dan perempuan dalam satu operasi diambang merdeka kerana berkelakuan tidak senonoh serta menjolokkan mata.

Merdekakah kita tatkala kita lebih menjunjung undang-undang karangan manusia dan lebih memahami dari peraturan syariat yang diturunkan Allah? Tidakkah fikiran kita masih terjajah dengan candu-candu moden yang dicipta barat yang dilabelkan dengan pelbagai jenama termasuklah idealogi, hiburan, kebebasan, hak asasi, hak sama rata dan sebagainya yang tidak didasarkan kepada agama.

Mungkin benar kita telah merdeka dari segi penjajahan fizikal, namun bolehkah kita katakan bahawa kita telah bebas merdeka dari penjajahan fikiran? Sejak saya mengenali politik, setiap Perdana Menteri mempunyai idea pemerintahan masing-masing. Tun Dr. Mahathir dengan Wawasan 2020 nya, Tun Abdullah Ahmad Badawi dengan Islam Hadhari dan terbaru pula Dato' Seri Najib dengan 1 Malaysia.

Namun adakah dengan setiap idea tersebut telah membuktikan kita semua tidak lagi terjajah? Entahlah..

No comments: