hasbunallah

hasbunallah

Sunday, November 8, 2009

Bola Oh Bola



Walaupun saya tidak begitu minat perlawanan bola sepak, namun malam ini saya mengambil kesempatan untuk menonton perlawanan akhir Piala Malaysia antara pasukan Negeri Sembilan dan Kelantan. Pemuda Dun Kelaboran dengan kerjasama Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan telah memasang skrin besar di Padang Kemahkotaan, Tumpat untuk peminat-peminat bola menonton perlawanan tersebut dengan selesa.

Rata-rata peminat bola memberitahu bahawa persembahan Kelantan malam ini agak mengecewakan kerana tidak dapat menahan asakan Negeri Sembilan dan barisan pertahanan selalu sahaja bolos menyebabkan gawang gol Kelantan selalu dalam keadaan bahaya. Namun begitu, saya tidak kisah sangat sebab memang sudah adat permainan.

Yang saya kesalkan di sini ialah sikap para penyokong Kelantan yang masih tidak dapat mengawal tingkah laku. Tindakan mereka melempar mercun dan botol air kearah pemain Negeri Sembilan sewaktu hendak mengambil tendangan sudut menunjukkan sikap penyokong Kelantan yang masih tidak berubah. Setelah Negeri Sembilan mendapat gol ketiga, mereka bertindak membakar kain rentang dan tempat duduk yang terletak dikawasan mereka. Sebagai rakyat Kelantan, saya turut rasa malu dengan sikap penyokong Kelantan yang boleh mencemarkan imej Kelantan itu.

Kenapalah para penyokong Kelantan masih belum dapat mengawal diri mereka sendiri. Entahlah, saya lebih kecewa dengan sikap para penonotong Kelantan berbanding kekalahan Kelantan 1-3 dengan Negeri Sembilan.



No comments: