hasbunallah

hasbunallah

Monday, November 2, 2009

Penangkapan Dr. Asri

Walaupun saya memang tidak bersependapat dengan Dr. Asri yang dikenali sebagai pelopor fahaman Wahabi di Malaysia, namun cara penangkapan beliau begitu adalah amat tidak patut sama sekali. Apatah lagi beliau yang sepatutnya di dakwa di Mahkamah Rendah Syariah Gombak terpaksa dilepaskan begitu sahaja oleh pihak Mahkamah kerana tiada wakil Pendakwa dari Jabatan Agama Islam Selangor untuk membuat pertuduhan ke atas beliau.

Sekiranya Dr. Asri memang melanggar mana-mana akta atau enakmen, beliau sepatutnya di tuduh di Mahkamah. Dibacakan pertuduhan keatas beliau dan memberikan peluang kepada beliau untuk membela diri. Dan bukannya dengan cara sedemikian kerana ini boleh memburukkan lagi keadaan yang telah kusut akibat penangkapan yang tidak mengikut prosedur itu.

Walau bagaimanapun, saya juga turut menyokong Memorandum yang dihantar oleh NGO Islam kepada Yang Di Pertuan Agong bagi membantah perlantikan Dr. Asri sebagai Yang Di Pertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) sebagaimana alasan-alasan yang terkandung dalam Memorandum tersebut.



No comments: