hasbunallah

hasbunallah

Saturday, November 14, 2009

Forum Integriti

Pada hari Khamis (12/11/2009) yang lepas, saya dan pimpinan kawasan Tumpat telah menyertai satu program FORUM KEPIMPINAN INTEGRITI POLITIK DAN MASYARAKAT UNTUK PERINGKAT AKAR UMBI BAGI KAWASAN PARLIMEN TUMPAT anjuran Institut Integriti Malaysia yang telah diadakan di Hotel New Pacific, Kota Bharu.

Antara slot yang sangat menarik perhatian saya ialah sesi dialog bertajuk Pemantapan Integriti Politik Negara: Isu dan Cabaran yang telah dipengerusikan oleh YB. Mohd Zaki Hj Ibrahim manakala panelisnya terdiri daripada Prof. Dr. Aziz Bari (Pensyarah Undang-Undang, UIA) dan Dato' Hj. Zakaria Hj. Jaafar (Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM).

Pelbagai isu dikemukakan berkaitan rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam politik di Malaysia telah dikupas oleh kedua-dua panelis sama ada semasa memberi ceramah mahupun semasa menjawab soalan yang diajukan oleh para peserta.

Walaupun Prof. Dr. Aziz Bari adalah personaliti konstraversi dikalangan ahli Pas sekarang ini, namun begitu beliau tetap menjadi orang yang saya kagumi semenjak saya masih menuntut di UIA dulu lagi. Beliau adalah pakar undang-undang perlembagaan selalu sahaja dijemput untuk memberikan ceramah berkaitan undang-undang.

Banyak pengetahuan baru yang diperolehi oleh peserta terutamanya undang-undang baru SPRM yang telah memasukkan pekerja parti sebagai penjawat awam dan ianya tertakluk dibawah akta SPRM serta boleh didakwa sekiranya terlibat dengan rasuah atau penyalahagunaan kuasa yang mana sebelum ini tidak termasuk dalam akta BPR.

No comments: