hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, August 6, 2008

Herald-The Catholic Weekly

Semalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membenar lapan Majlis Agama Islam Negeri iaitu Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP). Majlis Agama Negeri Johor (Maij), Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Majlis Agama Islam Negeri Kedah (Maik) dan Majlis Agama Islam Melaka sebagai pencelah bagi kes saman Titular Roman Catholic Archbishop Kuala Lumpur berhubung penggunaan nama 'Allah' dalam majalah Herald-The Catholic Weekly.
Dalam writ saman yang dikemukakan Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur, Datuk Murphy Pakiam, selaku penerbit The Herald, menamakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebagai responden. Beliau memohon satu deklarasi bahawa plaintif berhak menggunakan istilah 'Allah' dalam penerbitan Herald-The Catholic Weekly dan bahawa arahan defendan untuk memberhentikan penggunaan istilah itu adalah salah di sisi undang-undang. Plaintif juga memohon istilah 'Allah' tidak khusus bagi agama Islam.


Sebelum ini Mahkamah telah menolak permohonan Plaintif bagi menggunakan perkataan 'ALLAH' bagi menggantikan perkataan 'God' kerana mereka mendakwa bahawa God juga bermakna 'ALLAH'. Nampaknya pihak Kristian cuma untuk mengelirukan semua pihak dengan dakyah-dakyah mereka. Saya percaya, sekiranya mereka berjaya mendapat perintah Mahkamah sebagaimana permohonan mereka, pastinya ada agenda lain yang bakal diteruskan mereka.

Pihak Jakim telah membuat kajian tersebut sama ada adakah nama 'ALLAH' terdapat dalam Bible sebagaimana yang didakwa oleh pihak mereka.




No comments: