hasbunallah

hasbunallah

Monday, May 11, 2009

Mesyuarat Agung Pemuda Pas Negeri Kelantan Ke 50


Pada 09/05/2009, Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK) telah mengadakan mesyuarat agung kali ke 50 bertempat di Dewan Duyong, Perdana Resort Pantai Cahaya Bulan (PCB), Kota Bharu. Saya selaku perwakilan dari Dewan Pemuda Pas Kawasan Tumpat turut hadir memenuhi tanggungjawab yang telah diamanahkan ini.

Mesyuarat ini telah dirasmikan oleh Saudara Ahmad Sabki Yusof, Setiausaha Dewan Pemuda Pas Pusat. Satu kebanggaan buat saya apabila jawatankuasa muktamar telah membuat tayangan khas mengenai riwayat hidup bekas YDP Pas Kawasan Tumpat, Allahyarham Ust. Wan Jamil Wan Mahmood. Sekali lagi hati saya tersentuh apabila mengenangkan beliau kerana Allahyarham merupakan salah seorang guru politik saya.

Saya agak tertarik dengan ucapan aluan YB. Mohd Zaki Haji Ibrahim serta Saudara Ahmad Sabki sendiri yang turut menyentuh isu kepimpinan ulama dan profesional yang begitu hangat diperkatakan sekarang menjelang muktamar Pas. Timbul isu sama ada ulama atau profesional yang patut menerajui kepimpinan Pas. Apakah sebenarnya maksud ulama dan profesional tersebut? Pada pandangan saya, kedua-duanya tiada beza. Ulama itu bahasa arab, istilah yang diberikan kepada seseorang yang ahli dalam bidangnya tersendiri. Manakala profesional pula adalah asalnya bahasa Inggeris yang diberikan kepada seseorang yang juga ahli dan mahir dalam bidangnya. Saya bersetuju dengan pandangan saudara Ahmad Sabki, walau siapapun yang menerajui kepimpinan Pas, dia semestinya memiliki kualiti seorang ulama dan profesional.

Tahun ini juga merupakan tahun pemilihan untuk kepimpinan baru Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan bagi sesi 2009/2011. YB. Ust. Abdul Latif Abd Rahman, Adun Mengkebang telah dipilih untuk mengetuai Dewan Pemuda bagi menggangtikan YB. Mohd Zaki Hj. Ibrahim yang bersara wajib setelah menewaskan pencabarnya, Ust. Nik Abduh Nik Abd Aziz.

Tahniah saya ucapkan kepada kepimpinan baru. Semoga kepimpinan baru ini akan meneruskan agenda Islam dan parti.


ALLAHU AKBAR!!!!!


No comments: