hasbunallah

hasbunallah

Friday, May 29, 2009

Along...Oh..Along

Saya pasti semua orang mengetahui berita sama ada melalui radio, tv mahu pun akhbar mengenai tindakan 'Along' yang memenjarakan peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka. Rancangan '999' memaparkan visual sebenar keadaan peminjam yang menjadi tahanan 'Along' tersebut yang diperlakukan lebih daripada binatang. Kaki dan leher mereka dirantai seperti anjing dalam bilik sel yang sempit serta meloyakan. Ketika diselamatkan oleh pihak polis, keadaan mereka cukup lemah serta terdapat kesan lebam-lebam pada badan mereka.

Dalam kes seperti ini, siapakah sepatutnya dipersalahkan sehingga 'Along' ini berani memperlakukan demikian yang jelas dan nyata berlawanan dengan undang-undang negara? Sudah menjadi kerja utama 'Along' memberi pinjaman dengan janji manis yang tersembunyi niat jahat lintah darah mereka sehinggakan sanggup melakukan apa sahaja untuk membuat para peminjam membayar balik pinjaman mereka dengan peratusan bunga atau faedah yang berlipat kali ganda. Saya percaya, semua orang tahu keadaan ini.

Namun begitu, dalam pengetahuan yang amat jelas mengenai kekejaman 'Along' ini, masih ada orang yang sanggup meminjam daripada 'Along'. Pada mereka sepatutnya tahu bahawa sekali mereka meminjam daripada 'Along', sebenarnya mereka bukan sahaja meletakkan nyawa mereka dalam bahaya bahkan nyawa ahli keluarga mereka juga turut terancam sama.

Pihak Kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap golongan 'Along' ini yang nampaknya sekarang amat berleluasa menjalankan kegiatan mereka. Semoga rakyat negara ini membuka mata dengan kejadian yang baru sahaja berlaku itu dan mengambilnya sebagai satu pengajaran berharga agar tidak terlibat dengan 'Along'.

No comments: