hasbunallah

hasbunallah

Thursday, May 7, 2009

Undang-undang wajib zakat perlu kajian teliti

Sejak Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama Islam, pelbagai pembaharuan cuba dilakukan atas dasar cuba memantapkan Islam. Antara pembaharuan yang cuba dilakukan ialah cadangan memperkenalkan undang-undang dan menguatkuasakan pembayaran zakat keatas umat Islam.

Pada pendapat saya, cadangan tersebut amat bagi kerana terlalu ramai masyarakat Islam tidak menunaikan tanggungjawab yang menjadi kefarduan itu. Apa salah sekiranya umat Islam dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan tetapi diwajibkan untuk membayar zakat. Kutipan tersebut pula boleh diuruskan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dengan kerja sama majlis agama masing-masing atau pusat kutipan zakat.

Saya percaya, umat Islam mengetahui tentang kewajipan berzakat. Namun kesedaran untuk menunaikan tanggungjawab tersebut terlalu rendah dikalangan masyarakat. Sekiranya kita melihat kembali sejarah khalifah yang lalu, Saiyidina Abu Bakar telah mengeluarkan fatwa mengisytiharkan perang ke atas golongan yang enggan mengeluarkan zakat. Ini jelas menunjukkan betapa beratnya hukuman bagi orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat.
Cuma, perlaksanaan tersebut memerlukan kajian yang menyeluruh terutamanya makenisma-makenisma yang boleh membantu melicinkan lagi pengkuatkuasaan undang-undang ini.




No comments: