hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, May 12, 2009

Kuala Lumpur Kota Raya Kebudayaan Islam???


Saya agak terkejut apabila Kuala Lumpur mendapat pengiktirafan sebagai Kota Raya Kebudayaan Islam daripada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Islam (Isesco). Apa yang menjadi kemusykilan saya ialah, atas dasar apakah pihak Isesco memberikan pengiktiran tersebut kepada Kuala Lumpur?

Saya tidak pasti pendapat para pembaca, namun bagi saya terlalu jauh untuk menerima hakikat tersebut sekiranya kita meneliti realiti sebenar bandar raya kita itu. Isu Bukit Bintang dan Lorong Haji Taib yang tidak pernah selesai. Di tambah lagi dengan kelab malam, pub serta tempat hiburan yang sememangnya tidak menggambarkan kebudayaan Islam malah sama sekali bercanggah dengan hukum Islam.

Saya ingin memetik kata-kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim sebagaimana berikut:-


"Apabila Kuala Lumpur terpilih sebagai kota raya kebudayaan Islam, ia mencerminkan Islam itu mempunyai dunia seni dan budaya yang tersendiri selain kegiatan ibadah yang mengisi tuntutan agama."

"Islam mempunyai cara hidup, yang seharusnya dilihat Barat dan tamadun lain bahawa umat Islam kenal keindahan, mempunyai kesenian dan cara budaya menarik, bukannya budaya kasar, ganas,"


Cuba kita renungkan sejenak dan gambarkan, adakah Kuala Lumpur itu sebuah bandar raya yang dapat mencerminkan keindahan Islam serta budayanya? Atau ianya sekadar omongan kosong seumpama fatamorgana!

Saya berharap, oleh kerana kita telah memperolehi pengiktiran tersebut maka seharusnya kita melaksanakan misi kearah merealisasikannya. Saya tidak mahu nanti kita juga akan malu oleh kerana gelaran tersebut.


No comments: