hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, May 12, 2009

Kecelaruan Pentadbiran Perak


Semalam apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan bahawa Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin adalah masih seorang Menteri Besar Perak yang sah, hati saya berasa tersenyum puas. Maka, berdasarkan keputusan tersebut bemakna perlantikan Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar adalah tidak sah.

Namun begitu, saya yakin dan percaya bahawa UMNO akan memfailkan rayuan terhadap keputusan tersebut. Dan ternyata hari ini, UMNO telah memfailkan permohonan 'stay of execution' terhadap perintah tersebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sementara menunggu rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

Banyak perkara yang sedang berlegar dalam kepala saya setelah Mahkamah Tinggi membuat keputusan tersebut. Apakah status kedudukan Dr. Zambry dan exconya sekarang? Bagaimana dengan segala keputusan yang telah dibuat oleh mereka sepanjang rampasan kuasa mereka itu? Bagaimana pula ketetapan atau keputusan yang dibuat ketika persidangan dewan undangan negeri sekarang ini?

Semua itu membuatkan saya jadi pening kerana setiap pihak mempunyai pendapat masing-masing. Cuma saya berharap agar pihak Mahkamah dapat membuat keputusan dalam kadar segera demi merungkaikan segala kekusutan dan kemelut yang menimpa Perak.


No comments: