hasbunallah

hasbunallah

Thursday, August 21, 2008

Hakikat Sebuah Kemerdekaan


Setiap tahun apabila tibanya 31 Ogos, negara kita dan seluruh rakyatnya merai dan merayakan ulang tahun kemerdekaan negara. Segenap pelusok negara digegarkan dengan laungan ’MERDEKA!’. Seluruh negara juga turut dihiasi dengan kibaran bendera ‘Jalur Gemilang’ sebagai tanda memperingati dengan penuh rasa syukur akan sebuah kemerdekaan.

Tidak kurang juga program-program yang dianjurkan kerajaan dan badan-badan tertentu bagi mengisi kemerdekaan. Pelbagai program sama ada berbentuk hiburan yang melalaikan mahupun berbentuk keagamaan bagi menjelaskan pengertian mengenai kemerdekaan. Majalah dan akhbar pula sibuk menyiarkan pendapat dan perasaan perseorangan tentang kemerdekaan.

Begitukah sebenarnya hakikat sebuah kemerdekaan? Berbaloikah dengan program sebegitu tatkala menyambut ulang tahun kemerdekaan setelah kita selusuri sejarah para pejuang kemerdekaan yang telah mempertaruhkan nyawa mereka demi sebuah kemerdekaan. Terbalaskah jasa mereka dengan meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara yang telah difatwakan sebagai bersalahan dengan hukum syara’ itu?

Namun, apakah sebenarnya kemerdekaan di sisi Islam? Ramai ulama telah memberikan penafsiran mengenai ‘Merdeka’. Yang saya rasa lebih menepatinya ialah “ Tahrir al-Ibad min ibadatil ibad ila ibadatillah.” Yang bermaksud: Merdeka ialah kebebasan seorang hamba (makhluk) daripada perhambaan sesama hamba (makhluk) kepada perhambaan terhadap Tuhan.

Apakah mencapai maksud ‘merdeka’ dengan mengadakan perhimpunan yang mempersembahkan hiburan melalaikan kepada rakyat yang terdiri dari pelbagai golongan tanpa mengira usia, bangsa dan agama? Adakah dengan laungan ‘Merdeka’ tatkala tepat jam 12.00 tengah malam membuatkan seseorang itu benar-benar merdeka? Pada mengikut hemat saya, dengan penganjuran begitu jelas menunjukkan bahawa kita masih belum benar-benar merdeka!

Merdekakah kita apabila golangan muda-mudi terkinja-kinja menari mengikut rentak irama muzik? Merdekakah bangsa kita tatkala para muda-mudi berpakaian aneka ragam yang sedikit pun tidak melambangkan ketuanan Melayu dan jauh sama sekali mengikut panduan Islam? Merdekakah kita apabila gelanggang perhimpunan yang melalaikan atas nama sambutan kemerdekaan lebih ramai daripada majlis doa selamat di masjid yang hanya tinggal imam, bilal dan siak sahaja?

Adakah kita merdeka sewaktu mendabik dada mengatakan bahawa Malaysia adalah negara Islam sedangkan sifat Islamnya terlalu sedikit jika hendak dibandingkan dengan sifat mungkarnya? Kita selalu mengadakan forum kemerdekaan, tetapi adakah kita mengambil pengajaran dari intipati kupasan para panelis untuk diadaptasikan dalam negara kita?

Ahh..terlalu banyak persoalan yang memerlukan jawapan. Namun jawapan yang diperlukan bukanlah sekadar untuk melepaskan batuk ditangga ataupun jawapan seumpama memberikan gula-gula kepada anak-anak supaya mereka lekas berhenti menangis.

Khalifah Umar al-Khatab r.a dalam suratnya kepada gabenor Mesir, Amru ibn al-A’s ada memberikan peringatan berikut:-
“ Mengapakah engkau memperhambakan manusia padahal mereka dilahirkan oleh ibu-ibu mereka dalam keadaan merdeka?”

Menjadi hamba tidak semestinya dalam maksud literal sahaja. Namun keterikatan kepada sesuatu pemikiran atau ideologi yang menyesatkan juga adalah bentuk perhambaan atau penjajahan moden. Masyarakat kita yang mendakwa bahawa kita telah merdeka namun dari segi pemikirannya masih lagi terjajah oleh pemikiran barat yang menyesatkan. Kenapa perlu mengikut ideologi barat sedangkan tamadun barat sendiri sedang mengalami keruntuhan akibat ideologi tersebut.

Kenapa kita sebagai sebuah bangsa yang merdeka tidak berpegang dengan penuh keyakinan terhadap satu sabda Rasul junjungan yang bermaksud:-
“ Telah aku tinggalkan dua perkara dan kamu tidak akan tersesat buat selama-lamanya selagi mana kamu berpegang kepada kedua-duanya iaitu al-Quran dan Sunnah.”

Apa yang ada pada ideologi ciptaan manusia itu jika dibandingkan dengan sebuah ajaran yang ditunjukkan Tuhan? Siapakah sebenarnya yang menjadi penentu bagi baik dan buruk kehidupan manusia jika bukan Tuhan? Sekiranya kita benar-benar beriman dengan tauhid uluhiyyah dan rububiyyah, tiada sebab mengapa kita perlu mencari ideologi lain dalam kehidupan selain dari al-Quran dan Sunnah.

Allah Taala telah berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 44 yang bermaksud:-
“ Tidakkah engkau memerhatikan (wahai Muhammad) orang-orang yang telah diberikan sebahagian dari Kitab, mereka memilih kesesatan (dengan meninggalkan petunjuk Tuhan), dan mereka pula berkehendak kamu juga sesat jalan.”

Ironinya apabila ada pihak-pihak yang mencadangkan cara sambutan yang lebih Islamik, mereka tidak menghiraukan pandangan tersebut padahal ianya lebih baik dan berlandaskan ajaran Islam. Apa salahnya kita mengandakan sambutan ulang tahun kemerdekaan dengan majlis bacaan yasin, solat hajat, doa selamat dan sebagainya yang dibenarkan Islam. Majlis sebegitulah yang patut diadakan oleh negara kita yang dikatakan sebuah negara Islam!

Saya bukanlah hendak membincangkan sama ada negara kita ini sebagai sebuah negara Islam atau tidak. Yang pentingnya, oleh kerana kita mendakwa bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam maka penuhilah segala tuntutan dan prinsip-prinsip sebagai sebuah negara Islam.

Manakala dalam surah al-Ahzab ayat 36 pula Allah Taala telah berfirman yang bermaksud:-
“ Dan tidaklah harus bagi orang-orang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara, (tidak harus bagi mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.”

Maksud firman diatas sangat jelas kepada kita sebagai panduan dan kayu pengukur dimanakah kita berada. Adakah kita berada bersama golongan orang yang beriman atau bersama orang yang sesat. Prinsipnya mudah, petunjuk telah diberikan Allah Taala dengan perantaraan rasul. Jadi sesiapa yang memilih jalan lain selain dari petunjuk tersebut maka sesungguhnya mereka adalah golongan yang sesat.

Kerajaan dan masyarakat amat perlu memahami makna sebenar maksud kemerdekaan agar ianya seiring dengan permikiran dan gerak kerja kita. Sekiranya kita benar-benar merdeka, maka bebaskanlah diri kita daripada sebarang penjajahan dan perhambaan terutamanya penjajahan fikiran dan perhambaan minda yang tidak selari dengan Islam.

Sebagai penutup, saya petik wasiat Imam Ali ibn Abi Talib k.r.w kepada anaknya:-
“ Janganlah kamu menjadi hamba orang lain sedangkan Allah telah menjadikan kamu sebagai merdeka.”

Wasallahu a’laihi wasallam, walhamdulillahi rabiil a’lamin


Sumber rujukan:

al- Asqalani, al-Hafiz ibn Hajar, Bulughul Maram. Darul Nu’man, Kuala Lumpur. 2003.

al- Qardhawi, Dr. Yusuf, Malamih al-Mujtama’ al-Muslim allazi nansyuduhu. Penerbitan Seribu Dinar. 2000.

as-Suyuti, Imam Jalaluddin, Lubaabu an-Nuquul fii Asbaabin Nuzul. Victory Agencie, Kuala Lumpur. 2000

2 comments:

rahza said...

rakyat benci ko pak lah badawi. bui rebet ko rakyat, ingat rakyat suka tapi rakyat koho beci. sebab tu lah rakyat tokse sambut merdeka. KEKWA pula duk sibuk nga ngundi di permatang pauh nuh....

PEMUDA PAS DUN KELABORAN said...

tahun ni tok merdeka doh sb duk sibuk nga ngundi d permatang pauh. tahun lepas pun pp juga (pengkalan pasir)