Setelah
membaca teks ucapan Kassim Ahmad sempena Seminar Pemikiran Dr. Kassim Ahmad
yang dianjurkan oleh Yayasan Pemikiran Perdana pada 15 dan 16 Februari 2014 di
Putrajaya membuatkan saya terpanggil untuk membuat sedikit pemurnian terhadap
pemikiran idealist tersebut.
Agak
terlalu sukar untuk membuat penjelasan kepada Kassim Ahmad menggunakan hujah
hadis dan pandangan ulama Islam muktabar kerana beliau mempunyai pandangan yang
skeptik terhadap kedua-dua sumber tersebut. Sedangkan dalam ajaran Islam, hadis dan pandangan ulama
muktabar merupakan dua sumber rujukan perundangan dan hukum. Namun begitu,
memadailah sekiranya tulisan saya ini boleh memberikan pencerahan terhadap
kegelapan akal pandangan orang-orang yang mula berjinak atau terpengaruh dengan
’pemikiran’ modernis Kassim Ahmad tersebut.
Kesilapan terbesar Kassim Ahmad ialah merasai dirinya
tahu dan pandai dalam bab agama terutama dalam menafsirkan ayat al-Quran.
Sedangkan beliau tidak mempunyai pendidikan berasaskan agama apatah lagi
pengajian bahasa arab yang menjadi tunjang utama untuk memahami firman Allah
swt Yang Maha Suci dari segela sesuatu.
Saya ingin menyentuh beberapa perenggan daripada teks
ucapan tersebut dengan sedikit penjelasan dan pencerahan agar orang yang
terpengaruh dengan pemikiran Kassim Ahmad tersebut boleh menilai dengan akal
yang sejahtera dan hati yang terbuka.
1. Kesalahfahaman Terhadap Hudud
Kassim Ahmad menyatakan bahawa ’konsep
“sempadan Allah”, atau apa yang disalah-ertikan sebagai “hukum hudud”. Konsep
ini langsung tidak ada kena-mengena dengan hukuman.’
Nampaknya beliau
tidak memahami konsep pahala dan dosa dalam Islam. Sekiranya Allah mempunyai
sempadan, adakah seseorang yang melanggar sempadan tersebut dikira bersalah
atau tidak? Apa gunanya ada sempadan sekiranya sesiapa sahaja boleh
melanggarnya sesuka hati kerana tidak dikira sebagai satu kesalahan. Bukankah
pandangan atau pendapat tersebut terlalu dangkal? Nampaknya banyak lagi ayat
al-Quran yang gagal difahami oleh beliau. Sedangkan beliau mencadangkan supaya
al-Quran itu ditafsirkan semula secara bebas tanpa terikat dengan Hadis
Rasulullah dan pandangan ulama. Adakah beliau tidak pernah membaca ayat firman
Allah swt dalam surah an-Nisa’ ayat 14:
14.
Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan rasul-Nya dan melanggar
ketentuan-ketentuan-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang
ia kekal di dalamnya; dan baginya siksa yang menghinakan.
Allah swt sendiri menyatakan dalam al-Quran bahawa Dia
akan memasukkan sesiapa yang melanggar ketentuan atau sempadanNya akan
menyeksanya dalam neraka. Bukankah itu suatu hukuman yang telah ditetapkan
Allah swt bagi sesiapa sahaja yang melanggar sempadanNya? Barangkali pengkajian
Kassim Ahmad mengenai HUDUD masih belum sampai kepada ayat ini. Bukankah Kassim
Ahmad sendiri menyatakan bahawa al-Quran itu sepatutnya ditafsirkan dengan
al-Quran sendiri?
2. Menyamakan Ulama Dengan Paderi dan Kasta Hindu
Kassim Ahmad menyatakan bahawa ” Umat Islam
pada hari ini tidak mengikut ajaran-ajaran nabi Muhammad dalam Quran. Inilah
kesilapan yang besar yang telah mereka lakukan. Mereka ikut satu kasta paderi
yang dipanggil ulama, seperti penganut-penganut agama Hindu dan Kristian dulu.”
Allah swt telah
berfirman dalam surah al-Anbiya’ ayat 7:
Maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu,
jika kamu tiada Mengetahui.
Adakah Kassim Ahmad tahu siapakah Ahli Zikr itu? Jika
saya kemukakan pandangan atau tafsiran ulama mengenai Ahli Zikr, tentu Kassim
Ahmad atau orang yang mengikutinya tidak akan menerima hujah tersebut kerana
mereka adalah golongan yang menolak pendapat ulama. Terlalu pelik jika kumpulan
yang membawa slogan penafsiran semula al-Quran gagal untuk memahami kalimat
dalam al-Quran?
Sekurang-kurangnya mereka boleh merujuk kamus dalam
mencari erti atau makna Ahli Zikr tersebut agar fikiran mereka tidak tersasar.
Bagaimana mereka ingin menafsirkan al-Quran tanpa panduan Hadis Nabawi dan
pendapat ulama sedangkan syarat-syarat sebagai ahli tafsir pun mereka gagal
memenuhinya. Al-Hafiz Imaduddin Ibn Kathir telah menafsirkan Ahli Zikr itu
sebagai ulama.
Kassim Ahmad menyamakan ulama dengan paderi dan kasta
Hindu adalah merupakan satu pemikiran yang jauh dari kebenaran. Ulama dalam
Islam adalah orang yang diberikan ilmu oleh Allah swt dan Allah swt mengangkat
martabat mereka sebagaimana firman Allah swt dalam surah al-Mujadalah ayat 11:
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman
di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat.
Adalah suatu padangan yang salah apabila menyamakan ulama
Islam dengan paderi dan kasta Hindu kerana Allah swt sendiri yang memperakui
kelebihan ulama. Adakah mereka tidak membaca ayat ini atau mereka tidak
memahami maksud ayat ini sewaktu membacanya?
Allah swt berfirman lagi dalam surah Fathir ayat 28:
Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara
hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama
Makin bertambah keraguan saya mengenai kredibiliti Kassim
Ahmad dalam memahami al-Quran kerana padangan beliau mengenai kedudukan ulama
adalah jauh tersasar dengan firman Allah swt. Sedangkan beliau sendiri yang
menyeru agar penafsiran al-Quran itu tidak tertakluk kepada Hadis dan pandangan
ulama tetapi memadai dengan ayat al-Quran itu sendiri. Namun Kassim Ahmad
sendiri nampaknya telah gagal untuk memahami maksud harfiah kalimat a-Quran,
apatah lagi untuk menafsirkannya.
Satu hadis nabi sebagai sokongan buat orang yang mahu
mengambil pengajaran yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik bahawa
Rasulullah saw telah bersabda:
إن مثل العلماء في
الأرض كمثل النجوم يهتدى بـها في ظلمات البر والبحر فـإذا انطسمت النجوم أو شك أن
تضل الـهداة. (رواه أحمد)
Sesungguhnya perumpamaan ulama di
bumi ini adalah seperti bintang-bintang yang dijadikan petunjuk dalam
kegelapan-kegelapan di darat dan di laut. Apabila
bintang-bintang in lenyap di antara kegelapan-kegelapan tadi maka sudah tentu
para penunjuk jalan akan dikhuatiri akan tersesat jauh.[1]
Saya percaya bahawa penjelasan ringkas ini boleh
memberikan gambaran asas perbezaan ulama Islam dengan paderi dan kasta Hindu
serta dapat menolak pandangan salah Kassim Ahmad tersebut.
3. Mendewa-dewakan ulama
Kassim Ahmad berkata ” Mereka
mendewa-dewakan pemimpin ugama yang mereka anggap maksum dan yang telah
memutuskan semua soalan dalam kehidupan mereka – apa yang dikatakan ‘penutupan
pintu ijtihad’
Saya tidak pasti kepada siapakah Kassim Ahmad menujukan
kata-kata tersebut kerana dalam Islam hanya Nabi dan Rasul sahaja yang maksum.
Sekiranya ada golongan yang mengatakan bahawa ada orang lain selain Nabi dan
Rasul juga maksum, maka ia telah terkeluar dari ajaran Islam. Atau Kassim Ahmad
membuat andaian sendiri berdasarkan serkap jarang yang tidak mempunyai bukti
yang kukuh di atas dakwaan tersebut? Allah swt telah berfirman dalam surah
at-Taubah ayat 31:
31.
Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai
Tuhan selain Allah[639] dan (juga mereka mempertuhankan) Al masih putera
Maryam, padahal mereka Hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan
(yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka
persekutukan.
Adakah Kassim Ahmad memahami maksud ayat al-Quran di atas
sehingga beliau menyamakan ulama dengan paderi ataupun kasta Hindu? Dalam ayat
diatas, Allah swt menceritakan golongan manusia yang mematuhi ajaran-ajaran
orang-orang alim dan rahib-rahib mereka dengan membabi buta, biarpun
orang-orang alim dan rahib-rahib itu menyuruh membuat maksiat atau mengharamkan
yang halal.
Adakah ulama Islam berbuat demikian sebagaimana yang
diceritakan oleh ayat al-Quran tersebut? Nampaknya beliau telah gagal untuk
memahami ayat al-Quran tersebut apatah lagi untuk menafsirkannya.
Pintu ijtihad ditutup kepada orang yang bukan ahli
ijtihad. Tetapi masih terbuka bagi mereka yang memenuhi syarat dan kepakaran
untuk terus berijtihad. Jika pintu ijtihad ini dibukakan seluas-luasnya
sehingga kepada orang yang bukan ahli, maka ditakuti orang seperti Kassim Ahmad
ini akan mengambil kesempatan untuk berijtihad dan berfatwa sesuka hati
walaupun mereka sama sekali tidak mempunyai kelayakan untuk berbuat demikian. Maka
timbulah kekalutan dalam masyarakat.
Ulama ini adalah pengiktirafan yang diberikan masyarakat
kepada seseorang yang mempunyai ilmu pengetahuan agama yang luas serta
mempunyai kemahiran dalam membuat analisis hukum. Ulama ini bukan satu pangkat
yang boleh didakwa oleh seseorang individu dengan sesuka hati.
InsyaAllah bersambung...
[1] Muhammad
Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki, Martabat Ilmu & Ulama.
PSN Publication, Shah Alam. 2012, muka surat : 67.
No comments:
Post a Comment