1.1
Tulisan ini berkaitan dengan kes OKT Zulkifli. Saya mengharapkan ia tulisan
terakhir, setelah tulisan pertama bersifat umum tempohari, bagi mengelakkan
subjudis kepada kes.
1.2.
Ia disebabkan oleh kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang
digambarkan seolah-olah memberikan lesen kepada perompak. Kedua, disebabkan
oleh respon balas negatif masyarakat sivil dan ketiga, timbul persoalan
daripada rakan-rakan FB di status sebelum ini.
1.3.
Asas penulisan ringkas ini adalah berteraskan Surah Al-Hujurat, ayat 6 yang
menyuruh kita bertabayyun dan Surah Al-Maidah, ayat 8 yang menyuruh kita
berlaku adil. Berlaku adil, boleh mendekatkan kita kepada ketaqwaan.
2.0
KARPET MERAH UNTUK PEROMPAK?
2.1.
Nyawa adalah anugerah daripada Allah. Ini dapat dibuktikan apabila menjadi
tanggungjawab manusia untuk memberikan hak dan tanggungjawab kepadanya
lebih-lebih lagi menjaga nyawa (hifzun-nafs) adalah salah satu daripada tujuan pensyariatan
(Maqasid Syari’ah) dalam Islam.
2.2.
Namun begitu, apabila seseorang melakukan salah satu daripada 3 jenayah ini,
maka nyawanya boleh dibunuh. Dari Ibnu Mas’ud R.A berkata, Rasulullah S.A.W.
bersabda, “ Tidak halal darah seorang muslim yang bersaksi bahwa tidak ada
Tuhan selain Allah dan bahawa aku (Rasulullah S.A.W.) adalah utusan Allah
kecuali dengan 3 sebab ; Duda/janda (orang yang telah pernah menikah) yang
berzina, membunuh orang lain (dengan sengaja), dan meninggalkan jamaahnya
(murtad). (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim).
2.3.
Jika jenayah zina dan murtad adalah di bawah tanggungjawab pemerintah untuk
pelaksanaannya, jenayah bunuh pula ada boleh saja terjadi kepada sesiapa saja
terutama dalam kes hak mempertahankan diri.
2.4.
Seringkali dikaitkan penjagaan nyawa dengan pelaksanaan hukuman bunuh dibalas
bunuh (Qisas) yang selari dengan Surah Al-Baqarah, ayat 178. Walaupun begitu,
lebih awal daripada itu ialah penjagaan nyawa daripada kebinasaan wajar diberi
keutamaan. Oleh sebab itu, Syeikh Tohir Ibn ‘Asyur pernah berkata, “Tidak
bermakna memelihara nyawa ini dengan menetapkan hukumam Qisas semata-mata,
tetapi kita dapati bahawa hukuman Qisas itu sendiri adalah kaedah yang terlemah
dalam memelihara nyawa kerana menyebabkan kehilangan. Maka, kaedah pemeliharaan
yang terpenting adalah dengan memeliharanya sebelum berlaku kebinasaan”. Oleh
sebab itu, alim ulama’ membahagikan penjagaan nyawa kepada 2. Pertama, dari
segi wujudnya iaitu dengan mensyariatkan pernikahan, memberi nafkah kepada mereka
di bawah tanggungan (al-asl) dan mereka yang memerlukan (al-far’u) serta
keharusan makan minum termasuk makan minum sesuatu yang haram ketika dalam
keadaan darurat. Kedua, dari segi ‘adami iaitu menjaganya daripada dibinasakan
dan daripada sini konsep Qisas itu tergunapakai sehingga disebut hikmah
pelaksanaan Qisas itu adalah membuahkan kehidupan sebagaimana dinyatakan dalam
Surah Al-Baqarah, ayat 179.
2.5.
Menelusuri kenyataan asal Tan Sri Khalid (Hak pertahan diri bukan hingga
membunuh, Berita Harian, 31 Disember 2015), apa yang boleh difahami adalah hak
mempertahankan diri masih adalah satu pembelaan (defence) di Mahkamah. Untuk
rekod, isu berkaitan hak mempertahan diri ini disebut dalam dari Seksyen 96
hingga 106 Kanun Keseksaan. Apapun, hak tersebut tidak boleh digunapakai
melepasi had. Ini jelas dinyatakan dalam Seksyen 99 (4). Analoginya, jika
perompak memecah masuk ke rumah kita tanpa apa-apa persenjataan, kita tidak
boleh secara terus (straightaway) bunuh mereka. Jika perompak ada apa-apa persenjataan,
maka ketika ini dibolehkan bunuh mereka jika nyawa terancam. Jika nyawa tidak
terancam, perompak tidak boleh dibunuh walaupun atas nama mempertahan diri.
2.6.
Isu-isu, antara lain dan tidak terhad kepada, sama ada ;
2.6.1
Perompak tersebut bersenjata ketika merompak
2.6.2
Perompak merompak dalam keadaan nyawa OKT terancam
2.6.3
OKT tahu atau tidak perompak tersebut bersenjata ketika merompak
2.6.4
OKT dengan sengaja menyebabkan cedera parah kepada perompak dengan menggunakan
senjata atau benda-benda lain yang berbahaya
2.6.5
OKT membunuh perompak dalam keadaan nyawa OKT terancam
2.7.
Maka, isu-isu sebegini biarlah ditentukan ketika perbicaraan (trial) kelak.
Harus diingat bahawa, Mahkamah berhak menentukan apa jua keterangan, sama ada
lisan atau dokumen, boleh diterima atau tidak (whether oral or documentary
evidence is admissible or not). Selanjutnya, ia akan membentuk persoalan fakta
(question of fact) yang persis lagi jitu berbanding dengan lontaran-lontaran di
medan luar.
2.8.
Memandangkan kes ini telah pun menjadi kes Mahkamah, maka berilah peluang
kepada pasukan pembelaan (defence counsel) untuk mempersiap keterangan dan
hujah tanpa wujud apa-apa elemen subjudis di luar yang boleh menganggu fokus
kepada perjalanan kes.
2.9.
Turut ditimbulkan ialah berkenaan dengan isu kenyataan Tan Sri Khalid apabila
dibandingkan 2 kes polis menembak mati penjenayah, pertama di Tumpat (Penyamun
Cuba Serang Polis Ditembak Mati, Utusan Malaysia, 20 Disember 2015) dan kedua
di Bintulu (Polis Tembak Mati Empat Lelaki Disyaki Perompak Di Bintulu,
Bernama.com, 1 Januari 2016).
2.10.
Berbanding dengan orang awam, seseorang anggota Polis Di Raja Malaysia (PDRM)
yang melepaskan tembakan dilindungi oleh Perintah Tetap Ketua Polis Negara
(IGPSO) Bahagian D222 yang dibuat berdasarkan Seksyen 97 Akta Polis 1967.
Berasaskan perintah tersebut, semua anggota polis dibenarkan untuk menggunakan
senjata api sewaktu menjalankan tugas sekatan jalan raya atau semasa dalam
operasi seperti operasi narkotik, Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), trafik atau
tugas am bagi hanya untuk mempertahankan diri apabila nyawanya atau orang di
dalam kawalannya berada dalam keadaan boleh mendatangkan kematian atau
kecederaan parah. Namun, dengan syarat anggota polis tersebut tidak sengaja
atau atas sebab-sebab munasabah membunuh penjenayah dalam keadaan anggota polis
ini dipercayai tidak dapat menangkap penjenayah itu hidup-hidup tanpa risiko
kematian atau kecederaan parah kepada diri sendiri atau diri orang lain.
2.11.
Dalam masa sama, anggota polis juga diberi kebenaran menggunakan senjata api
bagi mempertahankan diri dan menembak suspek dalam kes serangan ke atas balai
atau pos kawalan, serangan berbahaya, rogol, nafsu luar biasa dan culik atau
melarikan orang secara salah. Begitu juga dalam kes mengurung secara salah,
penggunaan kekerasan sehingga menimbulkan ketakutan, mendatangkan kematian atau
cedera parah, bagi menghalang rompakan, pecah rumah pada waktu malam atau
menghalang suspek melarikan diri. Dalam kes Jenain Subi v. PP [2013] 2 CLJ 92,
Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan anggota
polis tersebut setelah berpuas hati bahawa siri tembakan dilepaskan untuk
menghentikan kereta yang dipandu laju, menghimpit kereta peronda dan melanggar
lampu isyarat justeru tidak berniat untuk membunuh arwah Aminulrasyid
(Allahummaghfir Lahu Warhamhu Wa ‘Afihi Wa’fu ‘Anhu).
2.12.
Walaupun begitu, anggota polis tidak pula boleh sewenangnya-wenangnya
menggunakan senjata api tanpa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) seperti
memberi amaran terlebih dahulu dan sebagainya. Persoalan sama ada amaran
diberikan atau tidak dan/atau amaran diberikan mencukupi atau tidak adalah
bergantung kepada fakta kes. Oleh sebab itu, dalam kes yang jarang-jarang
berlaku melibatkan ganti rugi teladan (exemplary damages), Mahkamah Rayuan
mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes Ketua Polis Daerah Sentul &
Ors v Norizan Binti Salleh (2015) unreported yang memerintahkan RM 300,000.00
dibayar kepada ibu tunggal tersebut yang menjadi mangsa tembakan anggota polis
pada Tahun 2010.
2.13.
Oleh itu, tidak timbul soal penjenayah seharusnya dibentangkan dengan karpet
merah, dihidangkan air sirap dan dipersilakan merompak!
3.0
HUKUMAN REMAN UNTUK OKT?
3.1
Dalam masa sama, wujud dakwaan bahawa reman adalah hukuman kepada OKT dan ia
satu bentuk kezaliman.
3.2
Dalam undang-undang, dakwaan ini adalah sesuatu yang aneh. Harus diingat bahawa
apabila satu-satu kes melibatkan kematian, maka sesuatu yang lumrah jika
seseorang itu ditahan reman. Namun begitu, terdapat 2 kes bunuh dalam negara
kita yang mana Mahkamah membebaskan OKT dengan jaminan. Pertama, dalam kes
Public Prosecutor v. Dato’ Balwant Singh [2002] 4 MLJ 427 dan kedua dalam kes
Public Prosecutor v. Azilah Hadri & Ors. [2012] 1 CLJ 358. Dalam kes
pertama, Hakim menggunakan kuasa budi bicaranya membebaskan Dato’ Balwant Singh
dengan ikat jamin RM 500,000.00 atas alasan pasukan pendakwaan gagal
mengemukakan sebab munasabah untuk mempercayai bahawa peguam berusia 81 tahun
itu melakukan kesalahan mengikut pertuduhan yang dihadapinya. Dalam kes kedua,
Hakim membebaskan salah seorang tertuduh iaitu Abdul Razak Baginda dengan bon
RM1 juta dengan dua orang penjamin tanpa sekuriti setelah membenarkan
permohonan peguam bela atas alasan kesihatan berikutan pemeriksaan perubatan
menunjukkan bahawa tertuduh mengalami sakit bronkitis yang teruk. Apa yang
jelas, kecuali dibuktikan ada kaitan langsung dengan kesihatan dan ada sebab
munasabah untuk mempercayai bahawa OKT tidak melakukan kesalahan mengikut
pertuduhan dihadapinya, lazimnya pertuduhan bunuh tidak boleh dijamin lalu
mengakibatkan ditahan reman.
3.3
Dalam disiplin ilmu Qadha’ (Kehakiman) dibicarakan tentang penahanan atau
pemenjaraan. Penahanan seseorang OKT oleh pihak berkuasa tidak semestinya
disebabkan oleh sabitan jenayah oleh Mahkamah. Ada juga penahanan OKT kerana
langkah berwaspada demi menjaga kebaikan (maslahah) dan mengelakkan keburukan
(mafsadah) umum. Oleh itu, ‘alim-ulama’ Islam membahagikan penahanan kepada dua
kategori. Pertama, penahanan untuk hukuman dan kedua, penahanan untuk waspada.
3.4
Kes OKT Zulkifli melibatkan penahanan untuk waspada. Penahanan jenis ini
dilaksanakan dalam beberapa keadaan, antaranya penahanan OKT yang dituduh
melakukan kesalahan. Ia dikenali dengan tahanan reman. Ia dibenarkan oleh
syara’ oleh sebab tahanan jenis ini bermotifkan maslahah melebihi mafsadah,
lebih-lebih lagi melibatkan kes kematian. Melainkan, pasukan pembelaan boleh
membuktikan kepada Mahkamah bahawa tahanan reman ke atas OKT akan
memprejudiskan kesihatan OKT dan wujud sebab munasabah untuk mempercayai bahawa
OKT tidak melakukan kesalahan mengikut pertuduhan dihadapinya, maka ketika ini
boleh ditawarkan ikat jamin kepada OKT lalu terpulang kepada Mahkamah untuk
mempertimbangkannya sebagaimana kes-kes tersebut di atas. Dalam masa sama,
walaupun ditahan reman, OKT masih berpeluang untuk mendapatkan khidmat
perundangan (legal representation) dan hak ini dijamin dalam Artikel 5(3)
Perlembagaan Persekutuan. Lebih-lebih lagi jika tidak disabitkan kesalahan
Seksyen 302 dan hanya Seksyen 326, OKT lazimnya akan menjalani tempoh hukuman
penjara bermula daripada tempoh ditangkap.
3.5
Walaupun begitu, persoalan berbangkit tentang bagaimana kebajikan keluarga OKT
tidak wajar dipandang enteng. Justeru, jika ia berkaitan dengan isu kebajikan
dan kehilangan tempat bergantung, maka ahli keluarga OKT yang lain boleh
berperanan mengambil alih seketika beban tersebut atau meminta bantuan daripada
mana-mana badan berautoriti contohnya Pusat Bantuan Guaman Pusat atau Negeri
dan/atau Kerajaan Negeri sekalipun.
3.6
Oleh itu, tidak timbul soal reman adalah hukuman dan reman adalah zalim.
Muhammad
Zaki Sukery
Peguambela
& Peguamcara
10 comments:
Masalah lening syeikh....Ustad2 pun tulung jawab etek....undang2 zolim....dok islamik La....kembalilah kepada undang2 Islam La bla bla...bla...... Siap bubuh hadis bagai....
haa haa...hok tu kawe oyak, artikel tu adalah org hok layak bercakap pasal undang2 jenayah.
Mugo dio igt ikut Islam paka lepas gitu je....dok payoh bicara....
hok dok tulis tu reman pun boleh kata sebagai hukuman.
Demo tu ingat nok paggil bicara kes bunuh paka kad jemputan supo org bekwoh gamoknye
lagu tu la. bila org yg bkn ahlinya bercakap pasal sesuatu hok dio tok tahu. menyesatkan org lain.
Ustad2 hok berehi jwb tu demo tulun ghoyak sepatoh....buwi pencerahan....kalu dok pah ceroh demo tu dok Kate huduh ko tok Hakim...
haa haa..kawe mano layak nok nasihat demo tuh. mugo demo taraf ustad, kawe ni loyar cabuk jah.
Hahaha....
Demo exco.....kawe loyar cabuk
Post a Comment