Oleh Mohamad Isa Abd Ralip
2011/11/09
Nilaian bukan wang saja, boleh
dalam bentuk harta atau manfaat bernilai dengan mahar
PERCERAIAN bukanlah satu
perkara yang menarik untuk dibincangkan, lebih-lebih lagi bagi pasangan yang
baru saja mendirikan rumah tangga. Walau bagaimanapun, perceraian menjadi isu
utama dibicarakan di Mahkamah Syariah.
Ada sebab mengapa pasangan
mengambil keputusan untuk bercerai dan pembubaran perkahwinan itu boleh berlaku
dalam pelbagai cara seperti jatuhnya talak dengan cara baik, melalui fasakh,
taklik atau tebus talak.
Dan jika kamu hendak mengambil
isteri (baru) menggantikan isteri (lama yang kamu ceraikan) sedangkan kamu
telahpun memberikan kepada seseorang di antara (isteri yang diceraikan itu)
harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikitpun dari harta itu.
Patutkah kamu mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan)
dosa yang nyata? Dan bagaimana kamu tergamak mengambil balik pemberian itu
padahal kasih mesra kamu telah terjalin antara satu dengan yang lain dan mereka
pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada
kamu?. - Surah al-Nisa' Ayat 20-21
Malangnya, ramai tidak memahami
perceraian tebus talak atau khuluk yang membabitkan permintaan isteri untuk
diceraikan dengan cara menebus hak talak daripada suami dan isteri akan
membayar mengikut jumlah dipersetujui. Dalam kata lain, isteri membeli talak
dari suami.
Tebus talak terjadi disebabkan
kedua-dua pihak khuatir tidak dapat melaksanakan tanggungjawab dalam
perkahwinan. Bagaimanapun, tebus talak hanya boleh berlaku dengan adanya alasan
munasabah serta bukti yang kukuh.
Dari segi amalan perundangan di
Mahkamah Syariah di negara ini, kebiasaannya permohonan perceraian dilakukan
pihak isteri melalui permohonan bercerai dengan cara baik contohnya mengikut
Seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.
Jika suami tidak bersetuju
untuk menceraikan isterinya, maka tawaran tebus talak boleh dilakukan terhadap
suami ataupun tawaran oleh pihak suami kepada isteri. Jika suami tidak
bersetuju, kes akan dirujuk kepada jawatankuasa pendamai mengikut Seksyen 47
(5) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.
Jika suami bersetuju untuk
melepaskan isteri melalui tebus talak yang ditawarkan, maka perceraian akan
melalui proses biasa dan direkodkan perceraian secara tebus talak mengikut
Seksyen 49 (2) Enakmen Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor)
2003.
Mungkin ada yang tertanya
berapakah jumlah bayaran tebus talak yang sewajarnya bagi pasangan bersetuju
untuk bercerai secara tebus talak.
Merujuk Seksyen 49 (3) Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003, mahkamah mempunyai kuasa
untuk menentukan jumlah bayaran tebus talak mengikut hukum syarak, taraf
pihak-pihak serta sumber kewangan mereka setelah melalui perbicaraan yang
sewajarnya.
Contohnya, kes Talib lwn
Sepiah, suami enggan menceraikan isteri walaupun dengan cara tebus
talak. Oleh itu, mahkamah memutuskan kes itu dirujuk kepada pihak hakam
malangnya selepas perbincangan serta rundingan, hakam gagal menyelesaikan kes
itu.
Hanya selepas perlantikan hakam
kali kedua, suami bersetuju menceraikan isteri secara tebus talak sebanyak
RM100,000.
Nilaian tebus talak bukan
berdasarkan kepada wang semata-mata, nilaian tebus talak boleh juga dalam
bentuk harta atau manfaat bernilai dengan mahar (mas kahwin) sama ada banyak
mahupun sedikit.
Namun, perlu ditekankan bahawa
menjadi sunat kepada lelaki untuk mengambil tidak lebih daripada mahar (mas
kahwin) yang diberikan kepada isteri mengikut beberapa pandangan ulama.
Tebus talak boleh berlaku pada
bila-bila masa walaupun ketika isteri dalam haid, berbeza dengan talak biasa
yang memerlukan isteri berada dalam keadaan suci ketika lafaz talak dilakukan.
Perceraian secara tebus talak
tidak boleh dirujuk kerana dikira sebagai talak bain dan jika pasangan ini
ingin bersama semula, mereka perlu akad nikah semula bagi menghilangkan
kemudaratan yang berlaku pada tempoh perkahwinan itu.
Jika tebus talak dijatuhkan
kepada talak raji’e yang boleh dirujuk, berkemungkinan suami boleh merujuk
isteri dalam tempoh edah dengan tujuan memudaratkan isterinya.
Tebus talak yang diberikan
kepada isteri adalah sebagai mengimbangi kuasa talak yang ada pada lelaki. Jika
lelaki tidak menyukai isterinya maka boleh digunakan talak bagi melepaskan
isterinya dan sebaliknya jika isteri tidak menyukai suaminya, maka boleh
digunakan tebus talak
Oleh itu, wanita khususnya
pihak isteri seharusnya mengetahui hak mereka kerana perceraian tidak
bergantung kepada lafaz talak oleh suami malah Islam juga memberi ruang kepada
isteri untuk membubarkan perkahwinan melalui cara lain dan salah satunya adalah
melalui tebus talak.
Pihak lelaki juga seharusnya
tidak bertindak zalim dengan meletakkan bayaran tinggi sebagai syarat kepada
isteri melepaskan diri daripada ikatan perkahwinan.
Ini bersesuaian dengan firman
Allah yang bermaksud: “Dan jika kamu hendak mengambil isteri (baru)
menggantikan isteri (lama yang kamu ceraikan) sedangkan kamu telahpun
memberikan kepada seseorang di antara (isteri yang diceraikan itu) harta yang
banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikitpun dari harta itu. Patutkah kamu
mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan) dosa yang
nyata? Dan bagaimana kamu tergamak mengambil balik pemberian itu padahal kasih
mesra kamu telah terjalin antara satu dengan yang lain dan mereka pula
(isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada kamu?”
(Surah al-Nisa’, ayat 20-21)
2 comments:
Tuan,
Susah benar nampaknya jika wanita mahu menuntut cerai dari suami andai merasa sudah tidak serasi. Berbanding dgn lelaki begitu mudah melepaskan isteri andai ia tidak diperlukan lagi. Sambail dalam tandas sekalipun jika lelaki melafazkan cerai dan terdengar oleh ramai org diluar tandas maka sahlah talak itu.
Wanita pula ? terpaksa turun naik mahkamah dan ternyata itupun nak minta persetujuan si suami yg sudah dibenci itu terlebih dahulu...masakan dia mahu.
Adnan M
saudara Adnan,
setiap orang mempunyai hak yang dijamin oleh agama dan undang-undang sama ada dia seorang isteri mahupun seorang suami.
w/pun dikatakan begitu mudah seorang suami untuk menceraikan seorang isteri, namun masih banyak hak yang isteri dapat tuntut daripada bekas suaminya seperti nafkah eddah, nafkah tertunggak, mutaah, harta sepencarian dan hadhanah. cuma masih ramai isteri tidak mengetahui tentang hak mereka.
malah sekiranya sepanjang tempoh perkahwinan isteri tidak mendapat haknya yang sepatutnya, isteri tersebut boleh mengadu kepada hakim @ kadi untuk mendapatkan hak tersebut.
sebagai peguam, saya temui banyak kes yang bukan sahaja suami menganiayai isteri bahkan isteri pun turut menganiayai suami dengan pelbagai tuntutan yang tidak munasabah.
kesimpulannya penceraian adalah bukan sesuatu yang boleh diambil mudah. masih ada hak dan t/jawab yang wajib dilunaskan w/pun selepas perceraian.
Post a Comment