Festival
Seksualiti Merdeka 2011 (Queer without fear) yang sedang berlangsung mulai
semalam sehinggalah 13 Okt 2011 yang disokong oleh lebih 20 pertubuhan dan NGO
telah diadakan di Kuala Lumpur.
Festival
yang dianjurkan atas dasar hak asasi manusia ini memperjuangkan hak kesamarataan
gender tanpa mengira sama ada lelaki, wanita, interseksual serta kecenderungan
seks sesuatu kumpulan gay, lesbian, homoseks, penkid dan sebagainya. Festival yang
turut dimuatkan dengan program bengkel, konferens, persembahan dan sebagainya
ini bagi menuntut masyarakat agar memberikan hak yang sewajarnya kepada golongan
ini sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia serta Deklarasi Hak
Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu[1].
Namun
demikian, penganjur dan golongan ini lupa bahawa kebanyakan agama di dunia ini
melarang aktiviti seks bebas dan seks sesama jantina kerana ia bukan sahaja
bertentangan dengan ajaran agama malah ia juga turut mengundang kemudharatan
yang amat besar. Walaupun hak asasi setiap manusia terutamanya di Malaysia ini
dijamin oleh Perlembagaan serta deklarasi tersebut, ia tetapi perlu dilihat
dalam keterbatasan agama supaya kita dapat membezakan diantara martabat kita
sebagai manusia dengan martabat binatang yang tidak mengerti apa-apa.
Lagi
pula hak asasi manusia ini terbahagi kepada dua iaitu hak mutlak dan hak
bersyarat[2].
Bagi Muslim, adalah menjadi kewajipan kita untuk memperjuangankan hak asasi
manusia ini dipelbagai bidang dan sektor dengan berpandungan sunnah Rasulullah
saw yang membawa wahyu Allah swt[3].
Inilah
yang bakal terjadi apabila manusia mula jauh dari penghayatan agama. Mereka akan
hilang arah sehinggakan tindakan mereka hanyalah berpaksikan fikiran akal
semata-mata berdasarkan ilmu logik. Apa sahaja yang diterima akal walaupun
ianya jelas bertentangan dengan kemurnian agama, mereka akan memperjuangkannya
bermati-matian.
Pandangan
saya disini adalah dalam konteks sebagai seorang Muslim yang beriman dengan
lima Rukun Islam dan enam Rukun Iman yang perlu dipaterikan dalam jiwa kita
yang mengaku sebagai Muslim. Jika terputus salah satu tali dari kesebelasan
rukun-rukun tersebut, maka hancurlah iman kita.
Dalam
memperjuangkan deklarasi hak asasi manusia, kita juga lupa bahawa Rasulullah
saw sendiri telah membuat deklarasi hak asasi manusia di Padang Arafah sewaktu
menyampaikan khutbah Baginda yang terakhir[4].
Rasulullah saw telah bersabda dalam sebuah hadis qudsi yang bermaksud:
Allah
berfirman “Wahai hambaku, sesungguhnya aku mengharamkan kezaliman dalam diriku,
dan aku juga menjadikan kezaliman diantara kalian sesuatu yang haram
(terlarang), maka janganlah kalian saling menzalimi” (HR:
Muslim dan Ahmad)
Prof
Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz dalam sebuah artikel beliau menyatakan bahawa Sekiranya
dilihat kepada dua dokumen induk hak asasi tajaan Barat iaitu Universal
Declaration of Human Rights dan juga International Covenant on Civil and
Political Rights, hak asasi yang disenaraikan dengan jelas tidak mempunyai sebarang
pertalian dengan agama. Malangnya kedua-dua dokumen ini menjadi kayu pengukur
kepada kedudukan hak asasi di dunia. Lebih malang lagi, masyarakat Islam
sendiri menganggap dokumen ini adalah sumber kepada hak asasi sejagat.
Ajaran
Islam bagaimanapun tidak dapat dipisahkan daripada ajaran Allah. Semua hak
asasi hendaklah disandarkan kepada ajaran agama Islam dan Allah adalah pencipta
segala hak. Istilah atau penggunaan frasa hak asasi manusia di dalam Islam saya
katakan mengelirukan kerana dasar hak asasi di dalam kedua-dua sistem ini amat
jauh berbeza.
Sistem
hak asasi di dalam Islam tidak disandarkan kepada ideologi humanisme,
individualisme dan rationalisme seperti fahaman Barat. Dasar atau sistem hak
asasi dalam Islam sentiasa kukuh disandarkan kepada wahyu Allah. Seterusnya
sistem hak dalam Islam digerakkan atas landasan yang disediakan oleh ajaran
Islam yang sudah tentu memberi ruang kepada manusia untuk menjaga kepentingan
mereka dan menggunakan logik akal dalam keadaan tertentu saja bukan di dalam segenap
aspek.
Perlu
juga diulas di sini bahawa Islam mendasarkan hak asasi bukan saja kepada
kehendak manusia semata-mata tetapi Islam juga mementingkan kedudukan agama dan
kerohanian. Keadaan ini menjadikan hak asasi dalam Islam tidak semata-mata hak
asasi manusia tetapi sebenarnya merangkumi hak asasi agama itu sendiri dan
meletakkan agama dan Pencipta sebagai tunggak hak asasi. Oleh itu hak asasi di
dalam Islam dikategorikan sebagai hak manusia dan juga hak Allah[5].
Kebanyakan
para pejuang hari ini mendasarkan perjuangan hak asasi manusia ini mengikut
acuan barat semata-mata yang menyebabkan kita orang Islam yang turut serta
dalam gabungan tersebut jauh tersasar dari panduan agama yang turut
menggariskan hak-hak kewajipan sebagai seorang Muslim.
Oleh
kerana itulah, Pertubuhan Persidangan Negara-Negara Islam (OIC) telah
mengemukakan Islamic Human Rights Declaration 1990 atau lebih dikenali sebagai
Deklarasi Kaherah bagi mengimbangi Universal Human Rights Declarations yang
dibuat oleh PBB. Ini adalah kerana, para pemimpin Negara Islam melihat banyak
artikel yang terdapat dalam deklarasi PBB tersebut bertentangan dengan konsep
dan ajaran agama Islam. Deklarasi Kaherah tersebut kemudiannya telah diperakui
oleh PBB pada 9 Jun 1993[6].
Saleem
Azzam mengatakan bahwa Islam telah memberikan suatu peraturan ideal tentang
hak-hak asasi manusia kepada umat manusia empat belas abad yang lalu. Hak-hak tersebut
dimaksudkan untuk menganugerahi manusia kehormatan dan martabat serta
menghapuskan pemerasan, penindasan dan ketidakadilan[7].
Pemberian
kebebasan terhadap manusia bukan bereti mereka dapat menggunakan kebebasan
tersebut secara mutlak, tetapi dalam kebebasan tersebut terkandung juga hak dan
kepentingan orang lain yang harus dihormati. Pada dasarnya hak asasi manusia
dalam Islam terkandung dalam 5 perkara pokok yang terangkum dalam ad-Dhoruriyyat
al-Khamsah atau juga disebut juga al-Huquq al-Insaniyah fi al-Islam .
konsep ini yang harus dijaga oleh setiap umat Islam supaya menghasilkan
kehidupan yang lebih manusiawi, berdasarkan atas penghormatan individu sesama individu,
individu dengan masyarakat, masyarakat dengan masyarakat, masyarakat dengan Negara
dan kumpulan agama dengan kumpulan agama yang lain[8].
Berbalik
kepada Festival Seksualiti Merdeka tersebut, pihak pengajur mahukan Negara dan
masyarakat memberikan pengiktirafan kepada golongan yang mempunyai keinginan
seks sesama jenis dan mereka yang membuat penukaran jantina. Atas nama hak
asasi manusia, mereka menghujahkan bahawa setiap individu berhak untuk memilih
cara hidup tersendiri yang mereka sukai.
Dalam
menuntut hak asasi sekelompok manusia atau golongan tertentu, kita juga
seharusnya ingat apakah kita perlu mengabaikan hak asasi orang lain untuk hidup
dan bermasyarakat tanpa adanya perasaan tidak selesa, marah dan jijik dengan
perlakuan sesetengah pihak yang menuntut hak asasi mereka.
Sebagai peguam, saya juga turut
kecewa dengan tindakan Majlis Peguam Malaysia yang bertindak sebagai penyokong
program tersebut. Sokongan yang diberikan oleh badan yang menaungi semua peguam
di Malaysia itu sedikit pun tidak melambangkan ianya turut mendapat sokongan
ahli-ahlinya terutamanya peguam Muslim. Bahkan ramai peguam Muslim yang
bernaung di bawah Majlis Peguam itu membantah keras tindakan tersebut. Majlis Peguam seolah-olah tidak
sensitif dengan pendirian ahlinya yang beragama Islam. Saya sendiri amat terkilan
dengan tindakan Majlis Peguam tersebut yang membelakangi kehendak ahlinya yang
beragama Islam.
Oleh yang demikian, walau apa pun hak asasi yang kita tuntut maka jangan kita lari landasan agama Islam yang kita imani dalam kehidupan kita kerana kesilapan kita dalam pengabaian asas tersebut turut menjejaskan keimanan kita kepada Allah swt.
[1] Deklarasi Hak Asasi Manusia Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu 1948
[2] Md. Akhir Hj Yaacob, Hak Asasi
Manusia Menurut Islam (satu pendekatan perbandingan). Dewan Pustaka
Fajar, Kuala Lumpur. 1985 m/s: 19.
[3] Muhammad Zafrullah Khan, Islam
And Human Rights. Islam International Publication Ltd, United
Kingdom. 1999 m/s 14.
[4] Husamuddin MZ, Arafah Dan
Deklarasi HAM. Dipetik dari eramuslim.ubik.net/
[5] Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz, Hak
asasi dalam Islam tak sama fahaman Barat. Dipetik dari http://www.bharian.com.my/bharian/articles/HakasasidalamIslamtaksamafa
[6] The Cairo Declaration On Human Rights In
Islam 1990.
[7] Prakata Saleem Azzam pada “Deklarasi
Islam Universal Hak Asasi Manusia”, dalam Hak Asasi Manusia Dalam
Islam, ed. Harun Nasution dan Bahtiar Effendi (Jakarta: Pustaka Firdaus, 1987)
p. 157
[8] Yefrizawati, Hak Asasi Manusia
Dalam Perspektif Hukum Islam. e-USU Repository 2005 Universitas
Sumatera Utara.
1 comment:
Saya melihat Majlis Peguam Malaysia acap kali terlepas pandang dengan bertindak tanpa mengambil kira sensitiviti ribuan ahlinya yang juga terdiri daripada Peguam-peguam yang beragama Islam.
Contoh yang terbaru adalah dalam perihal sokongan secara terbuka Majlis Peguam dalam kempen "Seksualiti Merdeka".
Agama Islam secara terang-terangan mengharamkan homoseksual, baik yang bergelar gay mahupun lesbian di mana pengamal homoseksual ini dilaknat sekeras-kerasnya oleh agama Islam.
Namun, ia bukan bermakna saya menentang hak rakyat Malaysia untuk mengamalkan agama masing-masing sepertimana yang dijamin oleh Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.
Sebaliknya, saya sedar agama-agama lain juga tidak menyokong kepada sesuatu perkara yang boleh mengharu-birukan institusi kekeluargaan dan menambahkan barah kepada moral masyarakat.
Malah, terdapat pendapat di dalam agama Kristian sendiri yang mengatakan perhubungan homoseksual adalah suatu dosa di mana ia dinyatakan di dalam ajaran-ajaran seperti Gereja Roman Katolik, Gereja Eastern Orthodox, Gereja Methodist dan lain-lain lagi.
Justeru, atas faktor apakah Majlis Peguam menyokong kempen yang sebegini tatkala banyak lagi isu moral di kalangan masyarakat yang boleh diketengahkan?
Saya sebagai salah seorang peguam yang berdaftar dengan Majlis Peguam melihat tindakan seumpama itu mencerminkan sikap tidak profesional badan berkenaan yang membelakangkan kehendak ribuan ahlinya yang beragama Islam.
Seharusnya Majlis Peguam sedar bahawa setiap tindakannya yang menyokong kempen sebegini sedikit sebanyak memberikan tempias kepada para peguam yang berada di bawah naungannya.
Tatkala keluar berita sebegini, rata-rata masyarakat akan menunding jari kepada kami sebagai peguam Islam umpamanya kami menyokong kempen sebegini dan kami tidak sensitif dengan agama Islam.
Tidakkan Majlis Peguam sedar bahawa kami malu berhadapan dengan masyarakat apabila kami turut dipersalahkan walaupun hakikatnya kami tidak bersetuju dengan tindakan mereka menyokong kempen sebegini?
Kesimpulannya, Majlis Peguam harus lebih peka dengan kehendak ahli-ahlinya dan bukannya “syok sendiri” demi kepentingan peribadi.
Majlis Peguam Malaysia harus lebih merakyat dengan peguam-peguam di bawahnya dan peka dengan kehendak para peguam secara keseluruhannya, baik yang beragama Islam mahupun yang bukan beragama Islam.
ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis/penyumbang dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Post a Comment