Hari
ini kita seolah-olah mengambil tugas Allah SWT dalam menjatuhkan hukuman kepada
manusia. Sehingga kita begitu tegar menghukum seseorang yang lain dengan
hukuman munafiq, zindiq, syirik, murtad, ahli neraka dan sebagainya sedangkan
orang tersebut jelas merupakan ahli tauhid yang mengucap dua kalimah syahadah.
Apakah
kerana pandangan atau pendapat mereka tidak selari dengan kita, maka apa sahaja
yang dilakukan oleh mereka adalah tertolak? Adakah alasan itu menyebabkan kita
membenci mereka keseluruhannya? Bukankah sepatutnya kita berlaku adil terhadap
mereka? Apa sahaja keburukan yang mereka lakukan kita kata itu adalah keburukan
dan sebaliknya jika kebaikan yang mereka lakukan, maka kebaikan jugalah yang
kita katakan. Bukankah Allah SWT telah berfirman:
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٰمِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَلَا
يَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنَئَانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُواْۚ ٱعۡدِلُواْ هُوَ
أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا
تَعۡمَلُونَ (٨(
Wahai orang-orang yang beriman,
hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan
kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu
terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.
Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih
hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (al-Maidah: 8)
Sekiranya
betul mereka silap serta salah, bukankah lebih baik kita mendoakan mereka
supaya dibukakan pintu hati serta diberikan hidayah oleh Allah SWT daripada
kita mencerca dan mencaci maki mereka? Rasulullah SAW telah menunjukkan kita
contoh yang baik dalam kisah dakwah Baginda di Taif sewaktu dihujani batu-batu
oleh penduduk Taif.
Imam
Bukhari meriwayatkan dari Urwah, bahwa Aisyah ra. isteri Nabi SAW bertanya
kepada Nabi SAW katanya: ‘Adakah hari lain yang engkau rasakan lebih berat
dari hari di perang Uhud?’ tanya Aisyah ra. ‘Ya, memang banyak perkara berat
yang aku tanggung dari kaummu itu, dan yang paling berat ialah apa yang aku
temui di hari Aqabah dulu itu. Aku meminta perlindungan diriku kepada putera
Abdi Yalel bin Abdi Kilai, tetapi malangnya dia tidak merestui permohonanku!
‘Aku pun pergi dari situ, sedang hatiku sangat sedih, dan mukaku muram sekali,
aku terus berjalan dan berjalan, dan aku tidak sadar melainkan sesudah aku
sampai di Qarnis-Tsa’alib. Aku pun mengangkat kepalaku, tiba-tiba aku terlihat
sekumpulan awan yang telah meneduhkanku, aku lihat lagi, maka aku lihat
Malaikat jibril alaihis-salam berada di situ, dia menyeruku: ‘Hai Muhammad!
Sesungguhnya Allah telah mendengar apa yang dikatakan kaummu tadi, dan apa yang
dijawabnya pula. Sekarang Allah telah mengutus kepadamu bersamaku Malaikat yang
bertugas menjaga bukit-bukit ini, maka perintahkanlah dia apa yang engkau
hendak dan jika engkau ingin dia menghimpitkan kedua-dua bukit Abu Qubais dan
Ahmar ini ke atas mereka, niscaya dia akan melakukannya!‘ Dan bersamaan itu
pula Malaikat penjaga bukit-bukit itu menyeru namaku, lalu memberi salam
kepadaku, katanya: ‘Hai Muhammad!’ Malaikat itu lalu mengatakan kepadaku apa
yang dikatakan oleh Malaikat Jibril AS tadi. ‘Berilah aku perintahmu, jika
engkau hendak aku menghimpitkan kedua bukit ini pun niscaya aku akan lakukan!’
‘Jangan… jangan! Bahkan aku berharap Allah akan mengeluarkan dari tulang sulbi
mereka keturunan yang akan menyembah Allah semata, tidak disekutukanNya dengan
apa pun… !’ (ar-Raheeq al-Makhtum)
Ingatlah,
kita sendiri pun tidak tahu bagaimana pengakhiran hidup kita sama ada dengan husnul
khatimah ataupun dengan suul khatimah. Jadi mana mungkin kita mampu
untuk menentukan pengakhiran hidup orang lain serta menetapkan seseorang dengan
ahli syurga mahupun neraka?
عَنْ عَبْدِ اللهِ بنِ مَسْعوْدٍ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قالَ: حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: إنَّ أَحَدَكُم يُجْمَعُ خلقُهُ فِيْ
بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ
ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ
فيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ،
وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ، فَوَاللهِ الَّذِيْ لاَ إِلَهَ
غُيْرُهُ، إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا
يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ
فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ
لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا
إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا. (رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ)
Dari
Abu ‘Abdir-Rahman ‘Abdullah bin Mas’ud Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menuturkan kepada kami, dan beliau
adalah ash-Shadiqul Mashduq (orang yang benar lagi dibenarkan perkataannya),
beliau bersabda,”Sesungguhnya seorang dari kalian dikumpulkan penciptaannya
dalam perut ibunya selama 40 hari dalam bentuk nuthfah (bersatunya sperma
dengan ovum), kemudian menjadi ‘alaqah (segumpal darah) seperti itu pula.
Kemudian menjadi mudhghah (segumpal daging) seperti itu pula. Kemudian seorang
Malaikat diutus kepadanya untuk meniupkan ruh di dalamnya, dan diperintahkan
untuk menulis empat hal, yaitu menuliskan rizkinya, ajalnya, amalnya, dan
celaka atau bahagianya. Maka demi Allah yang tidak ada ilah yang berhak
diibadahi dengan benar melainkan Dia, sesungguhnya salah seorang dari kalian
beramal dengan amalan ahli surga, sehingga jarak antara dirinya dengan surga
hanya tinggal sehasta, tetapi catatan (takdir) mendahuluinya lalu ia beramal
dengan amalan ahli neraka, maka dengan itu ia memasukinya. Dan sesungguhnya salah
seorang dari kalian beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antara
dirinya dengan neraka hanya tinggal sehasta, tetapi catatan (takdir)
mendahuluinya lalu ia beramal dengan amalan ahli surga, maka dengan itu ia
memasukinya”. [Diriwayatkan oleh al Bukhari dan Muslim]
Satu
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad ibn Hanbal Rahimahullah yang perlu
diambil perhatian oleh kita:
حَدَّثَنا أَبُو عَامِرٍ ،
حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ ، عَنْ ضَمْضَمِ بْنِ جَوْسٍ الْيَمَامِيِّ ،
قَالَ : قَالَ لِي أَبُو هُرَيْرَةَ : يَا يَمَامِيُّ ، لَا تَقُولَنَّ لِرَجُلٍ
وَاللَّهِ لَا يَغْفِرُ اللَّهُ لَكَ ، أَوْ لَا يُدْخِلُكَ اللَّهُ الْجَنَّةَ
أَبَدًا ، قُلْتُ : يَا أَبَا هُرَيْرَةَ ، إِنَّ هَذِهِ لَكَلِمَةٌ يَقُولُهَا
أَحَدُنَا لِأَخِيهِ وَصَاحِبِهِ إِذَا غَضِبَ ، قَالَ : فَلَا تَقُلْهَا ،
فَإِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : "
كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلَانِ ، كَانَ أَحَدُهُمَا مُجْتَهِدًا فِي
الْعِبَادَةِ ، وَكَانَ الْآخَرُ مُسْرِفًا عَلَى نَفْسِهِ ، فَكَانَا
مُتَآخِيَيْنِ ، فَكَانَ الْمُجْتَهِدُ لَا يَزَالُ يَرَى الْآخَرَ عَلَى ذَنْبٍ ،
فَيَقُولُ : يَا هَذَا ، أَقْصِرْ ، فَيَقُولُ : خَلِّنِي وَرَبِّي ، أَبُعِثْتَ
عَلَيَّ رَقِيبًا ؟ ! قَالَ : إِلَى أَنْ رَآهُ يَوْمًا عَلَى ذَنْبٍ
اسْتَعْظَمَهُ ، فَقَالَ لَهُ : وَيْحَكَ ، أَقْصِرْ ، قَالَ : خَلِّنِي وَرَبِّي
، أَبُعِثْتَ عَلَيَّ رَقِيبًا ؟ ! قَالَ : فَقَالَ : وَاللَّهِ لَا يَغْفِرُ
اللَّهُ لَكَ ، أَوْ لَا يُدْخِلُكَ اللَّهُ الْجَنَّةَ أَبَدًا ، قَالَ :
أَحَدُهُمَا ، قَالَ : فَبَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِمَا مَلَكًا ، فَقَبَضَ
أَرْوَاحَهُمَا ، وَاجْتَمَعَا عنده ، فَقَالَ لِلْمُذْنِبِ : اذْهَبْ فَادْخُلْ
الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِي ، وَقَالَ لِلْآخَرِ : أَكُنْتَ بِي عَالِمًا ، أَكُنْتَ
عَلَى مَا فِي يَدِي خَازِنًا ، اذْهَبُوا بِهِ إِلَى النَّارِ ، قَالَ :
فَوَالَّذِي نَفْسُ أَبِي الْقَاسِمِ بِيَدِهِ ، لَتَكَلَّمَ بِالْكَلِمَةِ
أَوْبَقَتْ دُنْيَاهُ وَآخِرَتَهُ(مسند أحمد بن حنبل
: 8090(
Dhamdham
bin Jaus Al Yamami berkata: Abu Hurairah berkata kepadaku, "Wahai orang
Yamam janganlah sekali-kali kamu berkata kepada seseorang; 'Demi Allah, Allah
tidak akan mengampunimu, ' atau 'tidak memasukkanmu ke dalam surga
selama-lamanya, ' aku berkata; "Wahai Abu Hurairah, sesungguhnya ini
adalah sebuah kalimat yang sering dikatakan salah seorang dari kami kepada
saudaranya atau sahabatnya jika ia marah, " Abu Hurairah berkata;
"Kamu jangan mengucapkannya karena sesungguhnya aku mendengar Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam Bersabda: "Pernah ada dua orang laki-laki
dari bani Isra`il yang satu adalah seorang yang rajin ibadah sedangkan yang
lain melampaui batas terhadap dirinya, mereka adalah dua orang yang saling
bersaudara, maka yang rajin beribadah selalu melihat saudaranya berbuat dosa,
hingga ia berkata; 'Berhentilah, ' saudaranya yang berbuat dosa berkata;
'Tinggalkanlah aku, demi Tuhanku apakah kamu telah diutus kepadaku sebagai
pengawas, '" Rasulullah Bersabda: "Hingga pada suatu hari ketika ia
melihat saudaranya telah berbuat dosa yang ia rasa adalah suatu hal yang besar
maka ia berkata; 'Celaka kamu, berhentilah! ' saudaranya berkata;
'Tinggalkanlah aku, demi Tuhanku apakah kamu diutus kepadaku sebagai pengawas,
'" Rasulullah Bersabda: "Maka laki-laki yang rajin beribadah berkata;
'Demi Allah, Allah tidak akan mengampunimu, ' atau 'tidak memasukkanmu ke dalam
syurga selama-lamanya, '" ia mengatakan salah satu darinya. Rasulullah
Bersabda: "Lalu Allah mengutus malaikat kepada keduanya untuk mencabut
nyawa mereka, lalu keduanya berkumpul, maka Allah berfirman kepada seorang yang
berbuat dosa; 'Pergi dan masuklah ke dalam syurga dengan rahmat-Ku, ' dan
berfirman kepada yang satu lagi; 'Apakah kamu lebih tahu tentang urusan-Ku?
apakah kamu membawa rahasia yang ada di tangan-Ku? pergi dan bawalah dia ke
neraka.'" Rasulullah Bersabda: "Demi Dzat yang jiwa Abul Qosim berada
di genggaman-Nya, sungguh dia telah berbicara dengan sebuah kalimat yang
menghancurkan dunia dan akhiratnya.
Adakah
kita merasakan bahawa dengan amalan yang telah kita lakukan telah melayakkan
kita untuk menduduki syurga Allah SWT? Sesungguhnya kita lupa bahawa setiap
orang yang masuk syurga itu adalah dengan rahmat Allah SWT. Janganlah kita
bangga serta merasakan bahawa diri kita sudah terjamin untuk mendapatkan syurga
sedangkan orang lain pula merupakan ahli neraka.
Dalam
hadis Jabir bin Abdillah radhiyallahu’anhu disebutkan sabda Nabi shallallahu
alaihi wa sallam:
لَا يُدْخِلُ أَحَدًا مِنْكُمْ عَمَلُهُ الْجَنَّةَ، وَلَا يُجِيرُهُ
مِنَ النَّارِ، وَلَا أَنَا إِلَّا بِرَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ
“Tidak ada amalan seorangpun yang bisa memasukkannya ke dalam surga, dan menyelematkannya dari neraka. Tidak juga denganku, kecuali dengan rahmat dari Allah” (HR. Muslim no. 2817).
Kita
juga harus sedar bahawa hanya Allah SWT sahaja yang boleh menuntukan pengkhairan
kehidupan seseorang dan tempat kembalinya di akhirat sama ada syurga atau
neraka. Sebagai manusia, kita hanya melihat dari segi zahirnya sahaja sedang
hakikat sesuatu adalah dalam pengetahuan Allah Azzawajalla. Janganlah kerana
perkataan atau tulisan kita dalam menghukumkan seseorang menyebabkan kita
dipertanggungjawabkan serta dimasukkan Allah ke dalam neraka. (Mohon dijauhkan)
Dari
Sahl bin Sa’ad radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda:
إِنَّ الْعَبْدَ لَيَعْمَلُ
فِيمَا يَرَى النَّاسُ عَمَلَ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَإِنَّهُ لَمِنْ أَهْلِ النَّارِ
وَيَعْمَلُ فِيمَا يَرَى النَّاسُ عَمَلَ أَهْلِ النَّارِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ
الْجَنَّةِ وَإِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِخَوَاتِيمِهَا
“Sungguh ada seorang
hamba yang menurut pandangan orang banyak mengamalkan amalan penghuni surga,
padahal dia sebenarnya adalah penghuni neraka. Sebaliknya ada seorang hamba
yang menurut pandangan orang melakukan amalan-amalan penduduk neraka, padahal
dia sebenarnya adalah penghuni syurga. Sungguh setiap amalan itu dihitung
dengan penutupannya.” (HR. Al-Bukhari no. 6012)
Akhirnya,
saya berpesan kepada diri sendiri dan sahabat semua ingatlah satu hadis
Rasulullah SAW:
عَن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي
الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ:: (مَنْ كَانَ يُؤمِنُ
بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرَاً أَو لِيَصْمُتْ، وَمَنْ كَانَ
يُؤمِنُ بِاللهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، ومَنْ كَانَ يُؤمِنُ بِاللهِ
واليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ) رواه البخاري ومسلم
Dari
Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa
Sallam bersabda: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir maka
hendaknya berkata yang baik atau diam, dan barang siapa yang beriman kepada
Allah dan Hari Akhir maka mulaikanlah tetangganya, dan barang siapa yang
beriman kepada Allah dan Hari Akhir maka muliakanlah tamunya.”
(HR. Bukhari dan Muslim)
Wallahu
A’lam.
1 comment:
Minta izin share ya.. Semoga Allah permudahkan segala urusan saudara.. Aminnn..
Post a Comment