Artikel ini
perlu dibaca dengan tenang dan rasional. Agar anda dapat memahami isi yang
hendak disampaikan. Artikel Asal
Di Sini
Oleh :
Shaykh Ridhwan Saleem
Dengan nama
Allah. Segala puji hanya untuk-Nya, Tuhan dan Pelindung kami, dan moga
dicurahkan keamanan dan kesejahteraan kepada Utusan terakhir-Nya.
Komentar ini
tidak berniat untuk menghina sesiapa. Kami sayang semua saudara se-Islam yang
mencintai Allah dan Rasulullah sallahu 'alayhi wasalam, dan yang berkerja
dengan ikhlas untuk deen ini, tanpa mengira apa pun pegangan yang mereka pilih.
Jika kata-kata ini kelihatan agak kasar bagi sesetengah pihak, maka ia
semata-mata bertujuan bagi menyampaikan maksud dengan lebih jelas dan tepat,
lebih-lebih lagi di zaman yang penuh mencabar ini.
Tulisan
ringkas ini ditulis berikutan satu permasalahan hukum fiqh yang telah diajukan
kepada saya. Si penyoal ingin juga mengetahui dalil-dalil yang digunakan
tentang sesuatu hukum. Saya menyedari bahawa si penyoal itu sebenarnya berniat
untuk membandingkan dalil daripada individu-individu yang telah mereka tanya,
dan kemudian membuat kesimpulan sendiri tentang pandangan yang manakah lebih
kuat.
Saya
berpendapat bahawa mengemukan segala dalil dari pandangan mazhab Hanafi tentang
soalan tersebut kepada orang awam adalah satu tindakan yang kurang sesuai. Saya
akan cuba untuk menerangkan sebab-musababnya.
Saya
memberitahu hukum fiqh tersebut berdasarkan pandangan mazhab Hanafi, dan
kemudian saya berkata: "Apa jua fatwa, jika ia datang dari salah satu
empat mazhab yang dipegang oleh ahlus sunnah wal jamaah, adalah datang dari
studi, kajian, dan ijtihad oleh ratusan ulama terbilang dari ummah ini, yang
mana mereka telah memberi sumbangan besar bagi menyemak semua hukum-hakam dalam
mazhab masing-masing. Mereka adalah pakar dalam segala disiplin ilmuan Islam.
Ramai di antara mereka yang menghafaz lebih seratus ribu buah hadith junjungan
Nabi kita. Para ulama mazhab Hanafi yang berjaya mencapai darjat kehormat ini
kebanyakannya adalah Hafiz Hadith.
Bukan itu
sahaja, bahkan mereka adalah golongan yang mempunyai tahap kesolehan dan
ketaqwaan yang begitu tinggi kepada Allah - ia boleh dibuktikan melalui
biografi mereka. Maka kita harus menerima dengan gembira segala keputusan yang
mereka beri tanpa perlu meyoal apakah dalil-dalil yang digunakan. Dan kita
tidak akan pandang kepada golongan yang tidak mengakui autoriti para ulama
terbilang ummah ini serta asyik mahu mengkaji dalil bagi setiap hukum. Padahal
golongan ini tiada langsung latihan asas dalam lapangan keilmuan Islam, atau
pun pernah mempelajari mana-mana kitab muktabar dengan guru yang berkelayakan.
Adalah satu
perkara yang mengarut apabila orang awam sentiasa bertanyakan dalil. Ia seperti
seseorang yang tidak pernah belajar subjek sains GCSE[1] berdebat tentang teori
relativiti[2] dengan seorang profesor fizik. Atau pun seperti seseorang yang
tiada langsung ilmu asas biologi atau kimia yang berdebat dengan seorang doktor
pakar tentang ubat manakah yang paling tepat bagi merawat sesuatu penyakit.
Orang
sebegini pasti akan diketawakan! Apakah anda fikir akan ada mana-mana profesor
yang akan melayannya? Profesor itu tidak akan membuang masa untuk berbincang
dengannya. Orang yang begini, kalau dia betul-betul ingin memberikan pandangan
tentang fizik teoritikal, harus terlebih dahulu mengambil GCSE selama dua
tahun, kemudian membuat A-Levels[3] selama dua tahun, kemudian mengambil ijazah
(3 tahun), kemudian buat ijazah lanjutan (1-2 tahun), kemudian mengambil PhD
(3-5 tahun). Dan akhirnya barulah dia boleh duduk semeja berbincang dengan
profesor!
Begitu
jugalah dengan seseorang yang tidak pernah belajar langsung kurikulum asas
dalam bidang fiqh, tetapi dengan berani mencabar para ulama fiqh yang
terbilang, yang menjadi salaf dan khalaf ummah ini. Padahal si fulan ini tiada
langsung kemahiran asas bagi memahami atau pun menilai sesuatu dalil.
Anda fikir
mengeluarkan pandangan berkaitan hukum-hakam itu lebih mudah berbanding
mengeluarkan pandangan dalam fizik teoritikal?
Meminta
dalil bagi setiap hukum itu sendiri sudah cukup menjadi dalil jelas kejahilan
anda dalam proses melakukan ijtihad.
Apakah anda
fikir bahawa cara mengetahui dalil-dalil bagi setiap hukum itu adalah sekadar
diberitahu sepotong ayat Al-Quran atau pun hadith? Tugas kamu sebagai orang
awam atau pun seorang budak mentah yang baru sahaja berjinak-jinak dalam bidang
keilmuan Islam bukannya untuk mengetahui segala dalil bagi setiap hukum-hakam.
Tetapi tugas kamu cukup sekadar mengetahui hukum bagi sekian-sekian perkara,
berdasarkan salah satu daripada empat mazhab yang diterima oleh ahlus sunnah
wal jamaah pada hari ini, dan pada masa yang sama harus sedar bahawa semua
hukum-hakam itu dibuat berdasarkan ilmu dan kajian yang mendalam dari pelbagai
jenis sumber.
Jika kamu
sudah betul-betul berminat untuk mengetahui dalil-dalil bagi hukum itu ini,
maka sila mulakan langkah yang pertama untuk belajar ilmu Islam yang mulia ini.
Kamu sangat-sangat dialukan! Untuk mendapatkan tahap ilmu paling asas pun sudah
memerlukan tempoh pembelajaran serius selama 5-8 tahun. Ini baru yang asas; ia
tidak termasuk tempoh untuk melakukan pengkhususan!
Percayalah
kepada saya, dalil-dalil itu ada dan wujud dalam setiap mazhab. Begitu banyak
kitab-kitab rujukan muktabar mazhab Hanafi yang membincangkan dengan begitu
terperinci setiap hukum yang ada, dan ia ditulis oleh ulama-ulama hadith dan
fiqh yang sangat berwibawa. Jangan malu-malu untuk berjumpa mereka pada
bila-bila masa jika anda ingin melihat dalil-dalil bagi sesuatu hukum yang
dikeluarkan. Tetapi bagi individu yang tidak terlatih, seperti anda, pasti
tidak akan dapat faham hasil tulisan dan kitab peringkat tinggi ini. Ia seperti
mana pelajar sains GCSE yang membaca artikel kajian dalam bidang fizik kuantum,
atau pun membaca jurnal perubatan yang begitu kompleks. Kamu pasti tidak akan
dapat faham langsung apa yang dibaca, malah akan makin keliru.
Inilah
masanya untuk kamu merendah diri. Jika kamu pelajar GCSE, kamu hanya perlu
belajar perkara asas, dan terima sahaja apa yang guru kamu ajarkan.
Bertahun-tahun lepas itu, apabila kamu sudah makin pintar, dan makin rajin
mencari ilmu, kamu mungkin akan dapat membincangkan teori-teori yang sangat
kompleks dan kemudian membuat rumusan sendiri.
Malangnya,
sebagai sebahagian daripada bida'ah zaman moden yang patut diperbetulkan, telah
wujud satu fahaman yang menjalari umat, yang mana ia menolak keempat-empat
mazhab, dan memberikan dorongan kepada orang awam bagi menyoal setiap hukum -
dengan itu mereka dapat membuat pendapat sendiri dan mencanai jalan sendiri!
(Ini sebenarnya adalah sunnah seorang penyanyi Amerika, Frank Sinatra, yang
menanyi "I did it my way'", tapi ni sudah tentu bukan sunnah para
ulama salaf). Jika kamu percaya bahawa pelajar GCSE boleh mengeluarkan pendapat
dalam teori kuantum, maka ahlan wa sahlan!
Kamu harus
diberikan amaran bahawa apa yang kamu lakukan ini adalah haram, iaitu
mengeluarkan fatwa tanpa memiliki kelayakan. Jika semua orang secara automatik
berkelayakan untuk mengeluarkan/memilih hukum sendiri, ia akan membawa kepada
kemusnahan dan kekacauan dalam bidang perundangan syariah. (Oh ya, hanya kerana
kamu berbangsa Arab atau tahu berbahasa Arab, itu tidak menjadikan kamu seorang
mufti secara automatik!). Setiap bidang ilmu ada kurikulum dan kaedah
masing-masing. Perundangan Islam dan kaedah mengeluarkan hukum-hakam adalah
salah satu disiplin ilmu yang memerlukan masa bertahun-tahun untuk
menguasainya.
Sebagai
contoh, untuk menjadi seorang peguam, kamu mestilah memiliki keputusan A-level
yang cemerlang, kemudian ambil ijazah Perguaman. Malah selepas itu kamu perlu
lulus Bar examinations[4]. Itu masih tak cukup! Kamu kemudian perlu
menghabiskan masa bertahun-tahun bersama-sama dengan seorang peguam sebelum
kamu boleh menjalankan bisnes sendiri. Pada waktu ini, kamu baru setakat
menjadi peguam junior. Selepas itu berapa tahun lagi yang diperlukan untuk
membuat kajian dan mengumpul pengalaman yang diperlukan sebelum kamu boleh
menjadi salah seorang QC, atau hakim tinggi?
Cukup ganjil
apabila ada orang yang menganggap dirinya sudah layak untuk mengeluarkan hukum
setelah dia membaca beberapa potong ayat dari Al-Quran dan juga versi rumusan
kitab Sahih Bukhari! Ini semua sebenarnya adalah refleksi kepada kejahilan kita
yang teramat sangat. Kamu tidak pernah masuk sekolah Undang-undang dan kamu pula
begitu teringin untuk mengeluarkan hukum??
Kamu adalah
pelajar sains GCSE dan kamu pula ingin masuk bersama dalam perbincangan sesama
profesor?
Merendah
dirilah! Kalau kamu mahu berbincang isu-isu dalam hukum-hakam Islam, maka pergi
cari para ulama yang menjadi pewaris Nabi, dan duduk bersama mereka, dan
belajar dengan mereka. Tirulah juga sifat-sifat mulia yang ada pada mereka,
termasuk juga ilmu yang para ulama ini miliki - mudah-mudahan kamu dapat
menerima cahaya yang ada pada ilmu Islam yang mulia ini.
Jika kamu
telah menghabiskan usiamu mempelajari perubatan atau kejuruteraan, atau pun
sibuk dalam bidang perniagaan sehingga tiada masa untuk mendalami ilmu Islam,
dan kini apabila tiba masa tua, kamu pun berazam untuk menjadi lebih
'religious' - kamu pun selalu berkunjung ke masjid dan lain-lain lagi. Tapi
tolonglah, jangan fikir kamu boleh buat crash-course dalam deen ini dengan
sekadar membaca Fiqh al-Sunnah atau pun Tafsir al-Mawdudi, dan kemudian kamu
fikir kamu sudah sampai tahap untuk berdebat dengan para ulama. Tolong biarkan
perkara berkaitan deen kepada mereka yang telah menyimpan masa muda untuknya
dan telah mengorbankan masa bertahun-tahun untuk mempelajari disiplin ilmu
Islam yang sangat luas ini.
Seorang
daripada guru saya selalu berkara: "This is the deen, not teen
(fig)!!"[5] Kamu sedang berurusan dengan ilmu Islam! Ini bukan benda
main-main yang boleh diperbincangkan sesuka hati oleh orang awam. Ini datang
dari budaya Barat yang menjadikan seseorang itu angkuh - mereka percaya bahawa
mereka boleh memberikan pandangan dalam segala isu, dari teologi kepadalah
hukum fiqh. Hakikat sebenarnya, kamu tidak berada pada kedudukan untuk menilai
dalil-dalil yang ada, dan kemudian membuat kesimpulan sendiri akan pandangan
manakah yang lebih kuat atau rajih.
Saya masih
ingat satu perbualan saya dengan seorang remaja berusia 18 tahun, jambang dan
misainya dicukur rapi, memakai jeans dan jaket kulit, di bahagian luar sebuah
masjid di kawasan saya. Remaja ini mula mengamalkan Islam dengan baik sejak dua
tahun yang lepas. Dia dengan agak serius menerangkan kepada saya tentang
bagaimana dia menilai dalil-dalil yang dikemukakan dari mazhab-mazhab yang
berlainan tentang sesuatu isu, dan kemudian dia sudah boleh membuat rumusan
akan pandangan manakah yang lebih kuat! Walau pun si remaja ini tidak tahu satu
pun perkataan dalam bahasa Arab, namun itu tidak membuatkannya berputus asa -
pastinya dia akan mendapatkan bahan rujukan yang telah diterjemahkan ke dalam
bahasa Inggeris!
Malangnya,
si remaja ini tiada idea sama sekali betapa kompleksnya proses mengeluarkan
hukum, dan juga betapa luasnya perbincangan di antara mazhab tentang sesuatu
isu. Apakah dia tidak sedar bahawa dia juga sekadar bertaklid buta kepada apa
jua ulama bentangkan kepadanya tentang sesuatu isu? Dia sendiri tidak pernah
menyemak sama sekali sumber maklumat yang dijadikan hujah, iaitu kitab-kitab
rujukan dalam keempat-empat mazhab - dia tidak melihat apakah yang
diperbincangkan dalam keempat-empat mazhab tentang isu tersebut. Sudah
diketahui umum bahawa kamu tidak boleh mengeluarkan hukum dalam mazhab Hanafi
berdasarkan teks dari mazhab Shafi'i, dan sebaliknya. Ini kerana ia selalu memberikan
pandangan kurang tepat tentang mazhab yang lain - kamu sebenarnya kena menelaah
teks dari mazhab yang kamu ingin kaji, dan bukannya mengambil teks dan kitab
yang ditulis oleh mazhab Shafi'i untuk menilai hukum-hakam dalam mazhab Maliki.
Saya akan
berikan anda satu contoh mudah yang selalu dijumpai pada hari ini. Kita akan
melihat bagaimana terdapat sesetengah umat Islam yang berfikir bahawa mereka
telah pun melakukan 'ijtihad' yang sangat hebat, dan melakukan kesimpulan
sendiri berkenaan sesuatu hukum (setelah menyedari bahawa semua empat mazhab
telah salah sejak 1424 tahun lamanya). Isu ini adalah berkaitan tentang di
manakah sepatutnya meletakkan tangan semasa berdiri dalam solat.
Hari ini
agak mudah untuk melihat umat Islam yang meletakkan tangan di atas dada atau
leher ketika berdiri dalam solat. Sebenarnya, kaedah sekian lama yang diamalkan
lebih seribu tahun adalah meletakkan tangan di bahagian sedikit
atas-atau-sedikit bawah dari paras pusat. Dan inilah cara yang dipersetujui
dalam keempat-empat mazhab - dan bukannya di atas dada (kecuali bagi wanita
mengikut pandangan mazhab Hanafi), dan sama sekali bukan di atas leher!
(Sesetengah ulama mazhab Maliki berpendapat adalah sunnah untuk menyengetkan
sedikit kedudukan tangan ke bahagian sisi badan).
Namun
demikian para Imam Mujtahid muda abad ke-21 lebih cerdik. Bagi mereka, kesemua
pakar dalam empat mazhab tidak pernah buka kitab Fiqh al-Sunnah, satu kitab
penting bagi yang ingin menjadi mujtahid! Malah kitab ini juga banyak
terjemahannya bagi mujtahid yang jahil bahasa Arab! Kamu buka dan selak bab
yang membincangkan: "Sunnah dalam Solat, Kedudukan Tangan" (jilid 1,
halaman 132) dan kamu akan jumpa hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi
yang menunjukkan bahawa Rasulullah sallahu alayhi wasalam bersolat dengan
meletakkan tangannya di atas dada. Imam al-Tirmidhi mengatakan hadith ini
hasan. Kamu juga akan dapat membaca hadith serupa yang diriwayatkan oleh Ibnu
Khuzaima dalam kitab Sahih Ibnu Khuzaima, yang mana beliau menarafkan hadith
ini sahih.
Nah, itu
dia! Mujtahid muda ini telah pun membereskan kerjanya! Sudah terang lagi
bersuluh bahawa terdapat hadith sahih tentangnya. (Padahal tak tahu pun siapa
Ibnu Khuzaima ni...tapi macam penting aje orangnya!). Keempat-empat mazhab -
Hanafi, Shafi'i, Maliki, dan Hanbali - telah salah. Dan selepas itu, si
mujtahid muda ini kelihatan bersolat di masjid dengan meletakkan tangannya
tinggi di atas dada, dan melihat dengan pandangan menghina kepada mereka yang
'bertaqlid membabi-buta' kepada mazhab.
Sekarang
kita akan melihat dengan mendalam akan 'dalil-dalil' yang diberikan dalam Fiqh
al-Sunnah itu. Dan satu penemuan mengejutkan telah ditemui.
Pertama
sekali, bagi mereka yang betul-betul belajar kitab al-Jaami oleh Imam
al-Tirmidhi, pasti akan sedar bahawa al-Tirmidhi TIDAK pernah sama sekali
menyentuh hadith yang mana Rasulullah meletakkan tangannya di atas dada ketika
solat! Apatah lagi menilainya sebagai hasan!! Ini adalah kesalahan yang sangat
serius bagi pengarang Fiqh al-Sunnah.
Kesilapan
besar nombor dua: Walau pun Ibnu Khuzaima ada membawakan hadith tersebut dalam
kitabnya, beliau TIDAK PERNAH menganggapnya ia sahih. Sebenarnya, Ibnu Khuzaima
tidak langsung membuat sebarang komen tentang status hadith yang beliau muatkan
di dalam kitabnya. Namun demikian, bagi sesiapa yang faham metodologi yang
digunakan oleh Ibnu Khuzaima, pasti akan dapat melihat petunjuk-petunjuk yang
boleh dijadikan inferens untuk menolak hadith ini sebagai hasan, apatah lagi
sahih. Pertama, beliau tidak meletakkan hadith tentang meletakkan tangan di
atas dada di bahagian awal bab (yang mana ini adalah kaedah lazim beliau dalam
memberi isyarat tentang status hadith di dalam setiap bab). Kedua, beliau
meletakkan hadith tersebut di bahagian akhir bab, yang mana ia menandakan kedaifannya.
Sekarang,
mari pula kita lihat sanad hadith ini yang menunjukan bahawa terdapat Mu'ammal
ibnu Ismail, yang mana majoriti ulama hadith mengatakan bahawa dia adalah
periwayat yang lemah, dengan menekankan bahawa beliau seorang yang tidak kuat
daya ingatan! Imam Bukhari sendiri mengatakan belliau adalah 'munkar
al-hadith', bermaksud hadith yang datang darinya adalah ditolak sama sekali!
Terdapat kritikan yang lebih dalam tentang sanad hadith ini, tetapi kita tidak
akan membincangkan dengan lebih dalam buat masa ini.
Sekarang
kita sudah pun nampak apa masalah sebenar. Mujtahid muda sebenarnya bukanlah
seorang mujtahid sama sekali! Dia sekadar membaca satu bab dari Fiqh al-Sunnah
dan menerima bulat-bulat dan bertaqlid apa yang dibacanya, tetapi telah merasakan
dirinya telah membuat satu ijtihad mantap! Bayangkan berapa banyak lagi
kesilapan ilmiah dalam kitab itu, dan kitab ini telah menjadi antara kitab
paling popular di kalangan Muslim! Kesalahan yang dikorek dari kitab itu adalah
begitu serius. Salah seorang dari guru saya pernah mengatakan bahawa kesalahan
fakta dalam kitab Fiqh al-Sunnah itu bukannya kesilapan kecil yang kadang-kala
akan dapat kita jumpa dalam tulisan-tulisan para ulama. Tetapi ia adalah bukti
kejahilan mutlak pengarangnya, dan ia tidak boleh dimaafkan.
Pada
akhirnya nanti, realitinya kamu akan tetap menjadi muqallid, sama ada kamu
sedar atau tidak. Untuk mengikut siapa adalah terpulang kepada kamu: sama ada
pengarang Fiqh al-Sunnah, atau al-Albani, atau pun salah satu dari mazhab yang
empat. Akhir sekali, mempelajari dan mengetahui dalil-dalil bagi hukum-hakam
bukannya sesuatu yang salah, tapi ia mesti disesuaikan dengan konteks dan
tempatnya.
Sebarang
komen boleh dibuat tentang isu ini, tetapi cukuplah bagi saya dengan apa yang
telah diutarakan. Berdoalah kepada Allah agar Dia melindungi kita semua dalam
payungan rahmat-Nya dan membimbing kita ke arah kebenaran dalam apa jua
perkara. Semoga Dia memberikan kekuatan bagi kita untuk melakukan amalan yang
dapat menggembirakan-Nya. Dan moga keamanan serta rahmat dicurahkan ke atas
Rasulullah sallahu alayhi wasalam, ahli keluarganya, dan para sahabat Baginda.
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekian alam.
Ditulis
oleh:
Hamba kepada
ilmu yang mulia,
Ridhwan ibnu
Muhammad Saleem, [bio]
Damascus,
Ramadhan 1424 H
Diterjemahkan
oleh:
Tawel-Sensei,
hembusan.blogspot.com
30 Rejab
1427 H
Nota Kaki
[1] GCSE
adalah singkatan bagi General Certificate of Secondary Education. Ia adalah
peperiksaan yang diambil oleh pelajar sekolah berusia 14-16 tahun di Britain,
Wales dan Northern Ireland.
[2] Teori
relativiti diperkenalkan oleh Albert Einstein.
[3]
A-Levels, singkatan Advanced Level adalah salah satu peperiksaan yang digunakan
untuk memasuki sesebuah universiti. Kalau di Malaysia, ia setaraf STPM.
[4] Bar
examinations adalah peperiksaan bertulis yang wajib dilalui sebelum seseorang
itu mendapat lesen untuk menjadi seorang peguam.
[5]
"This is the deen, not teen (fig)!!" Teen merujuk kepada pokok tiin.
Rujuk Surah at-Tiin. Kata-kata ini mungkin diucapkan oleh guru beliau yang
bernama Sheikh Muhammad al-Yaqoubi memandangkan gurunya ini turut fasih
berbahasa Inggeris.
---
Bacaan
Tambahan
1.
"Refutation of those who follow other than the four legal schools"
("radd 'ala man ittaba'a ghayr al madhahib al arba'ah"), by Imam Ibn
Rajab al-Hanbali (Arabic)
2.
"Non-madhabism: The most dangerous innovation threatening the Islamic
Law" ("La madhhabiyyah: akhtar al-bid'ah tohaddidu al-sharee'ah
al-islamiyyah"), by Shaykh Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buti (Head of the
dept. of Sharee'ah, University of Damascus) (Arabic)
3. "The
legal status of following a madhhab", by Justice Shaykh Taqi 'Uthmani
(Chief Qadi of Pakistan ) (English)
4. "The
Four Madhhabs", by Shaykh Abdul-Hakeem Murad (English)
5.
"Benefits of the sciences of jurisprudence" ("fawaa'id 'uloom
al-fiqh"), introduction to "'ilaa ul-sunan", by Shaykh Kayranwi
(Arabic)
6.
"Meaning of the saying of the Muttalibi Imam: 'If a hadith is authentic,
then it is my madhhab'", ("ma'na qawl al-imam al-muttalib: itha sahha
al-hadith fa huwa madhhabi"), by Shaykh ul-Islam, Imam Taqi ul-Deen
al-Subki (Arabic)
7.
"Fatwa Concerning the Obligation of Following Rightly Guided
Scholars", by Shaykh Murabit al-Haajj and Shaykh Hamza Yusuf (Arabic/English)
No comments:
Post a Comment