Dr Mohd Asri Zainul Abidin
4:19PM Sep 21 2012
Innocence of Muslim sebuah karya bangsat yang
menjijikkan. Ini diakui oleh banyak pengkritik filem di Barat sekalipun.
The New York Daily News menyebutnya sebagai
"an obscenely inept vanity project that is far beneath any reasonable
standard of movie-making".
Saya tidak bersetuju apabila seorang anggota
parlimen DAP menyatakan demonstrasi aman bantahan terhadap filem Innocence of
Muslims hanya membuang masa umat Islam.
Kenyataannya itu tidaklah begitu jauh dari
‘fatwa' beberapa ahli agama muda Umno yang mengharamkan semua jenis demonstrasi
aman sekalipun untuk melahirkan bantahan penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW.
Pandangan mereka juga saya tidak setuju sejak
dahulu.
Saya tidak pasti apakah tujuan anggota
parlimen DAP tersebut membuat kenyataan itu sedangkan Pakatan Rakyat sebelum
ini berkempen untuk rakyat turun ke jalan menyatakan bantahan mereka dalam
pelbagai perkara. Tidak pula tokoh DAP yang anggota PR
berkenaan menyatakan rakyat telah membuang masa dan sepatutnya mencari
pendekatan yang lain. Namun apabila tiba kepada perkara yang
sensitive bagi umat Islam, maka timbul pandangan bahawa itu membuang masa.
Sebagai rakyat Malaysia, ahli politik lagi,
beliau sekalipun bukan Muslim patut tahu bahawa insan yang bernama Muhammad bin
‘Abdullah itu lebih lebih berharga dari segalanya dalam kehidupan Muslim.
Haram, haram, haram
Saya juga tidak setuju dengan sekumpulan
agama dalam Umno yang sibuk untuk mengharamkan demonstrasi aman membantah filem
yang menghina Nabi SAW kerana kononnya itu tidak pernah ditunjukkan oleh Nabi
SAW dan bukan amalan salafussoleh.
Malangnya, mereka tidak bising apabila
kerajaan saban tahun membuat sambutan maulid yang mengandungi perhimpunan,
perarakan, kibaran slogan dan bendera dan pelbagai lagi. Itu semua hakikatnya demonstrasi ataupun
tunjuk perasaan. Sama ada sayang ataupun marah, kesemuanya perasaan. Apa yang
dibuat saban tahun itu bukan dari petunjuk Nabi SAW. Bahkan tiada alasan yang
kukuh untuk dibuat demikian rupa dan saban tahun pula.
Pun begitu, ia tidak ‘sakan' dibantah. Namun
apabila tiba isu menunjukkan rasa sayangkan Nabi SAW serta marahkan penghinaan
kepada baginda, dan alasan untuk itu juga kukuh, tiba-tiba fatwa haram
dikeluarkan lagi.
Alasannya, Nabi SAW dan sahabat tidak pernah
buat. Menariknya, fatwa itu disiarkan dalam blog, Facebook dan Twitter yang
kesemua media itu juga tidak pernah digunakan pada zaman Nabi SAW dan sahabat
RA.
Apapun saya suka dengan Pemuda Umno dan PAS
yang berhasrat untuk menyatakan bantahan aman mereka. Saya juga bercakap dengan Saudara Khairy
Jamaludin untuk menganjurkan bersama ‘Malam Seni Cintakan Nabi SAW".
Beliau turut bercadang mengajak pihak PAS
juga. Penggiat seni Puan Erma Fatima mencadangkan kepada saya untuk diajak
semua pihak terutama penggiat filem bersama. Ini isu kita bersama. Saya suka suasana ini.
Muslim itu, siapa pun dia, Nabi Muhammad SAW tetap agung di lubuk jantung
hatinya.
Demo zaman kini
Saya akur demonstrasi aman bukan satu-satunya
jalan dalam menyatakan perasaan. Demontrasi juga bukan semestinya penyelesaian.
Masih terdapat pelbagai cara untuk menzahirkan cinta dan mempertahankan baginda
SAW.
Pada hari ini, kita boleh menulis di media,
di Facebook, menghasilkan video, berseni dan pelbagai lagi. Namun, bukan semua
orang mampu untuk melakukan pendekatan itu, sedangkan Nabi SAW itu dicintai
oleh setiap Muslim dari pelbagai latar belakang.
Bukan sahaja yang pandai menulis dan membaca,
juga yang buta huruf dan tidak bersekolah tinggi. Bukan sahaja orang muda yang
aktif di media maya, juga orang tua yang uzur dan yang hanya mampu menulis di
kertas sahaja.
Demonstrasi aman dapat menghimpunkan semua
mereka, untuk berkongsi rasa dan menzahirkannya. Maka demonstasi aman memberi
ruang kepada banyak pihak.
Dunia Barat sekalipun hampir berjaya
menghapuskan buta huruf dan penggunaan media maya begitu luas dan bebas, namun
demonstrasi aman masih satu pendekatan yang terus digunapakai oleh mereka.
Bagaimana dunia akan tahu hasrat rakyat
Catalonia hari ini untuk bebas dari Sepanyol jika tidak lebih juta rakyat yang
keluar ke jalan menyatakan hasrat mereka. Siapa yang akan tahu tentang pencemaran alam
sekitar, penindasan golongan minoriti dan seumpamanya jika tidak suara
demonstrasi para pejuangnya.
Demonstrasi aman saluran yang membolehkan
perubahan dibuat di serata dunia. Demikianlah demonstrasi aman itu berfungsi
dalam kehidupan politik manusia pada hari ini. Jika manusia lain sanggup berhimpun untuk
membantah pencemaran alam, mengapa tidak kita keluar membantah pencemaran imej
Nabi SAW yang membawa rahmat untuk sekalian alam.
Jika orang sanggup membuat demonstrasi
membantah perkara yang lekeh, mengapa tidak kita keluar membantah penghinaan
perkara yang asas dalam kehidupan kita. Nabi SAW ketika mengulas pertanyaan
sahabah yang mendapat upah berjampi menggunakan ayat al-Quran, baginda
menyebut:
"Ambillah, demi sesungguhnya orang
makan dari jampi yang batil, engkau makan dari jampi yang sebenar."
(Riwayat Abu Daud, dinilai sahih).
Jika dikias, kalau orang berdemonstrasi dalam
perkara yang salah, kita berdemonstrasi dalam perkara yang betul!
Haramkan keganasan
Namun kita menentang demonstrasi ganas yang
merosakkan harta awam, ataupun yang gagal mengawal diri dan memelihara akhlak
yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW itu sendiri.
Jangan tuduh pihak yang tidak terlibat. Jika
itu berlaku maka itu ‘defeating the purpose'. Apa yang berlaku di Benghazi,
Libya memalukan dan merosakkan nama Islam itu sendiri. Ia seakan membenarkan dakwaan dusta bahawa
Islam itu ganas. Perbuatan membunuh duta dilarang oleh Nabi SAW.
Ketika wakil Musailamah al-Khazzab yang
mengaku nabi dan mereka itu telah mengkhianati baginda datang, baginda
bersabda:
"Kalaulah aku ini boleh membunuh para
perwakilan, nescaya aku (arahkan) bunuh kamu berdua."
Kata ‘Abdullah bin Mas`ud: "Telah
menjadi suatu sunah bahawa para perwakilan tidak boleh dibunuh". (Riwayat
Abu Daud, Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya'la kata al-Haithamiy [wafat 807H]
sanad-sanad mereka adalah hasan.)
Kata Syams al-Haq al-Abadi: "Pada hadis
ini dalil yang menunjukkan haramnya membunuh para perwakilan"( `Aun
al-Ma'bud, 7/314. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Namun, itu tidak bererti demonstrasi aman
yang tidak ganas diharamkan. Jika ada pemandu yang tidak dapat mengawal diri
dan berlaku kemalangan, tidak mungkin untuk diharamkan semua kereta dan jalan
raya.
Haramkan keganasan, tetapi ruang tetapi ada
untuk cara yang baik dan aman.
Cinta nabi tetap subur
Seorang Muslim yang sebenar cintakan Nabi
SAW. Cintanya kepada Nabi SAW itu tetap subur walaupun kadang-kala dirinya
sendiri tidak begitu baik.
Nabi SAW sendiri mengakui hakikat ini.
"Seorang lelaki bernama ‘Abdullah,
digelar ‘himar' (keldai). Dia pernah menyebabkan Rasulullah SAW ketawa. Juga
pernah Nabi SAW menyebatnya (menjatuhkan hukuman) disebabkan kesalahan meminum
arak.
"Pada suatu hari dia ditangkap lagi
(disebabkan kesalahan meminum arak), maka baginda pun menghukum lalu dia
disebat. Seorang lelaki berkata: Ya Allah! Laknatilah dia, alangkah kerap dia
ditangkap.
"Lantas Nabi SAW pun bersabda: Jangan
kamu semua melaknatinya! Demi Allah apa yang aku tahu dia mencintai Allah dan
Rasul-Nya." (Riwayat al-Bukhari).
Apatah lagi para pejuang yang ingin
menyampaikan mesej baginda kepada dunia ini. Cinta mereka membara. Lihatlah sahabah Nabi
SAW Zaid bin al-Dathinah apabila dia ditangkap oleh pemimpin Quraish yang
menentang Nabi SAW.
Pada zaman itu lalu dibawa untuk dibunuh.
Ketua Quraish Abu Sufyan - ketika itu belum menganut Islam - bertanya
kepadanya:
"Wahai Zaid, aku bertanya engkau dengan
nama Allah, tidakkah engkau suka Muhammad berada di tempat engkau sekarang,
kami pancung kepalanya, dan engkau berada di samping keluargamu.
"Jawab Zaid: Aku tidak suka Muhammad
berada di tempat dia berada sekarang terkena duri sedangkan aku pula berada di
samping keluargaku.
"Kata Abu Sufyan: "Aku tidak pernah
melihat seseorang mengasihi seseorang seperti kasihnya sahabat-sahabat Muhammad
kepada Muhammad" (Ibn Kathir, Al-Bidayah wa al-Nihayah, 4/75 Beirut: Dar
al-Kutub al-'Ilmiyyah).
Lihatlah sahabat teragung Nabi SAW Abu Bakar
al-Siddiq. Dalam riwayat Abu Ya'la yang dinilai sahih oleh al-Hafizd Ibn Hajar
al-‘Asqalani dalam al-Isabah daripada Anas bin Malik RA yang menceritakan
tentang hari Abu Quhafah, iaitu bapa Saidina Abu Bakar al-Siddiq menganut
Islam.
Pengislaman beliau agak lewat. Abu Bakar RA
memang begitu mengharapkan bapanya itu menerima Islam. Menariknya, apabila Abu
Quhafah menghulurkan tangannya kepada Nabi SAW untuk menganut Islam, Abu Bakar
menangis.
Nabi SAW bertanya: "Apakah yang
membuatkan engkau menangis wahai Abu Bakar? Jawabnya: Seandainya tangan bapa
saudaramu (Abu Talib) berada di tempat bapaku sekarang, lalu dia (Abu Talib)
menganut Islam sehingga engkau gembira lebih aku suka dari bapaku sendiri
menganut Islam."
Demikian halusnya perasaan Abu Bakar,
kegembiraan bapanya menganut Islam itu tenggelam apabila mengenang Nabi SAW
tidak memperoleh kegembiraan yang sama disebabkan bapa saudara kesayangan
baginda (Abu Talib) tidak menganut Islam.
Abu Bakar membayangkan alangkah baik jika Abu
Talib yang berada di tempat bapanya ketika itu.
Demikian hati budi seorang Muslim. Semua itu
adalah manifestasi dari apa yang Nabi SAW sabdakan:
"Demi (Tuhan) yang diriku berada dalam
tangannya, tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari
dirinya, bapanya dan anaknya" (Riwayat al-Bukhari).
Mereka yang tidak merasai kemanisan nikmat
iman mungkin tidak faham hakikat ini. Mereka kehairanan kenapa Muslim sedih dan
emosi apabila Nabi mereka disakiti.
Sesiapa yang hendak jadi ahli politik dalam
masyarakat Muslim, kena memahami latar pegangan dan nilai dalaman mereka.
PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya
menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.
No comments:
Post a Comment