Pada akhir Ramadhan yang
lalu, saya telah dijemput untuk memberikan kuliyah subuh di Masjid as-Somadi, Geting.
Ketika solat subuh, imam yang betrugas ketika itu telah membaca ayat-ayat dari
surah al-Baqarah termasuklah ayat 44. Saya jadi terkedu bila memikirkan maksud
ayat tersebut kerana selepas solat nanti, saya akan memberikan kuliyah subuh
kepada para jemaah. Terdetik dihati saya rasa takut jika saya turut tergolong
dari kalangan yang Allah swt maksudkan di dalam ayat tersebut. Maka disini saya
kongsikan perbahasan ulama mengenai ayat tersebut sebagai peringatan buat saya
dan perkongsian buat sahabat semua. Moga bermanfaat buat kita.
Patutkah
kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu
sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?
(al-Baqarah :44)
AS-SABUNI berkata di dalam tafsirnya, Safwah al-Tafasir :
“Munasabah ayat ini ialah sentiasa menceritakan tentang Bani Israel, celaan dan
hinaan terhadap mereka kerana tingkah laku dan perangai mereka. Ini kerana
mereka kerap menyuruh orang lain melakukan kebaikan, sedangkan mereka enggan
melakukannya. Mereka juga menyeru ke arah petunjuk dan hidayat, sebaliknya
mereka ingkar.”
Al-Imam as-Sawi berkata: “Ayat ini diturunkan kepada sebahagian
ulama Yahudi yang berkata kepada kaum kerabat mereka yang Islam: “Tetaplah kamu
atas agama Muhammad kerana sesungguhnya ia benar. Mereka menyeru manusia supaya
beriman sedangkan mereka tidak melakukannya, lantas diturunkan ayat ini.”
PATUTKAH KAMU MENYURUH MANUSIA SUPAYA BERBUAT KEBAIKAN SEDANG KAMU
LUPA AKAN DIRI KAMU SENDIRI; PADAHAL KAMU SEMUA MEMBACA KITAB ALLAH, TIDAKKAH
KAMU BERAKAL?. (Surah al-Baqarah ayat 44)
Firman Allah: `Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat
kebaikan’, iaitu Allah s.w.t. menujukan firman-Nya kepada pendita-pendita
Yahudi dengan maksud menempelak mereka. Adakah patut kamu menyeru manusia ke
arah kebaikan dan beriman dengan Muhammad.
Ibn Jarir at-Tabari berkata: “Ulama tafsir telah khilaf berhubung
makna kebaikan yang disebut dalam ayat ini selepas mereka berijmak, bahawa
setiap ketaatan kepada Allah merupakan kebaikan.” Ibn Jauzi menyebut di dalam
Zad al-Masir mengenai tiga pendapat berhubung maksud kebaikan:
i. Berpegang dengan kitab mereka, iaitu mereka menyuruh untuk
mengikutnya dan melaksanakannya seperti riwayat Ibn Abbas.
ii. Mengikuti Muhammad s.a.w. seperti riwayat Ibn Abbas.
iii. Bersedekah, iaitu mereka menyuruh bersedekah sedangkan mereka
bakhil seperti yang disebut oleh az-Zajjaj.
Abu Hayyan di dalam tafsirnya, al-Bahru al-Muhit berkata: “Dihina
pada akal dan dikeji apabila seseorang menyuruh manusia berbuat baik, sedangkan
dia sendiri tidak melakukannya. Sebaliknya mereka melarang mengerjakan
kejahatan, sedangkan mereka sendiri yang melakukannya. Hingga katanya:
Perbuatan di dalam ayat ini disebut dengan lafaz Mudhari’ (sedang berlaku dan
akan berlaku), sedangkan ia sudah berlaku di kalangan mereka. Justeru difahami
daripada penggunaan ayat ini pada banyak tempat yang bermaksud `berterusan dan
banyaknya kekeliruan’ mengikut ahli bahasa.”
As-Samarqandi di dalam tafsirnya, Bahr al-Ulum menaqalkan pendapat
Qatadah yang berkata: “Ayat ini menjadi dalil bahawa sesiapa yang menyuruh
melakukan kebaikan, hendaklah dia sendiri suka mendahuluinya dan
mengerjakannya. Sebaliknya, sesiapa yang melarang melakukan kejahatan,
hendaklah dia yang paling awal menjauhkannya.” Kemudian beliau menyebut satu
hadis yang diriwayatkan daripada Anas katanya: “Apabila Rasulullah dimikrajkan,
Baginda melalui satu kaum yang bibir mereka digunting dengan gunting dari
neraka. Lantas Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Jibril: “Siapakah mereka ini?”
Jawab Jibril: “Mereka ini umatmu yang menyuruh manusia berbuat baik, sedangkan
mereka lupa diri mereka sendiri.”
Allah s.w.t. meneruskan lagi persoalannya seraya bertanya: `Sedang
kamu lupa akan diri kamu sendiri’, iaitu kamu meninggalkan tanpa beriman dan
tanpa melakukan kebajikan. Ibn Kathir berkata: “Firman Allah s.w.t. itu
bermaksud, bagaimana layak dan mungkin bagimu wahai golongan ahli kitab,
menyeru manusia ke arah kebaikan yang merupakan intipati, sedangkan kamu sendiri
lupa kepada diri kamu.”
Al-Fakh ar-Razi menyebut di dalam tafsirnya mengenai maksud lupa,
iaitu sebagai satu ibarat lupa terhadap sesuatu selepas beramal. Orang yang
lupa atau pelupa tidak ditaklifkan, iaitu tidak diminta bertanggungjawab. Dan
orang yang tidak ditaklif, tidak seharusnya dikenakan celaan Allah disebabkan
lupanya tadi. Justeru, maksud sebenar kamu lupa akan diri kamu sendiri ialah
kamu lalai daripada menunaikan hak diri kamu dan berpaling daripadanya untuk
mendapat manfaat.
Abu Hayyan pula berkata: “Diibaratkan meninggalkan perbuatan
mereka disebabkan lupa sebagai mubalaghah (melampau). Ia seolah-olah mereka
meninggalkannya kerana tidak terlintas langsung pada fikiran mereka. Dan
disandarkan lupa dengan jiwa atau diri sebagai penguat betapa lalainya mereka.”
Dalam melakukan amar makruf dan nahi mungkar, seharusnya seseorang
mempunyai lima syarat supaya dakwahnya kepada manusia akan berkesan. Abu
al-Laith as-Samarqandi melalui kitabnya, Tanbih al-Ghafilin menyebut lima
syarat tersebut:
i. Berilmu, ini kerana orang yang jahil tidak memahami konsep
makruf dan mungkar.
ii. Ikhlas kerana Allah semata-mata dan menegakkan agama-Nya.
iii. Kasih sayang kepada orang yang dinasihati dengan bahasa yang
lembut dan ramah tamah, di samping menjauhi sifat keras sebagaimana pesanan
Allah kepada Nabi Musa dan Harun untuk berdepan dengan Firaun.
iv. Bersifat sabar dan tenang.
v. Harus mengerjakan segala yang dianjurkan agar tidak dicemuh
orang kerana perbuatannya sendiri sehingga ia tidak termasuk dalam ayat ini.
Ali bin Abi Talib berkata: “Dua jenis manusia yang menyusahkanku,
iaitu orang alim yang melanggar peraturan Allah dan orang jahil yang suka
beribadat. Padahal kamu semua membaca Kitab Allah”, iaitu keadaan kamu yang
membaca kitab Taurat, yang terdapat padanya sifat Muhammad s.a.w.
Berhubung maksud al-Kitab ini, terdapat dua pandangan ulama:
i. Kitab Taurat, ini pendapat Jumhur.
ii. Al-Quran, justeru tidak layak diucapkan kenyataan ini kepada
Yahudi.
`Tidakkah kamu berakal?’, iaitu adakah kamu tidak cerdik dan faham
bahawa yang demikian itu amat buruk dan kembalilah daripadanya. Syeikh Abdul
Rahman as-Sa’di dalam tafsirnya, Taisir al-Karim berkata: “Dinamakan akal itu
akal, kerana ia mengikatnya dengan mengambil manfaat daripada kebaikan serta
berwaspada daripada kemudaratan.”
Muhammad bin Wasi’ menyebut: “Telah sampai kepadaku perkhabaran
bahawa kepada ahli syurga diperlihatkan ahli neraka, lantas mereka berkata:
“Sesungguhnya kamu dahulu di dunia telah menyuruh kami taat dan kami
melakukannya hingga layak kami masuk syurga.” Kemudian jawab ahli neraka:
“Benar dulu kami menyuruh kamu mengerjakannya tetapi kami sendiri tidak
melakukannya.”
Al-Imam al-Maghari berkata: “Bani Israel mempunyai acara keagamaan
yang mengingatkan mereka dengan segala nikmat Allah. Ia menjadikan semangat
mereka hidup dan bangkit dalam menegakkan agama dan beramal dengannya, tetapi
selepas tempoh yang panjang, hati mereka menjadi keras dan keluar daripada
segala ajaran agama, tidak mengikut kebaikan, tidak berjalan di atas jalan
petunjuk, dan berpegang semata-mata dengan pendita-pendita mereka pada
zahirnya, dan bertaklid secara umum. Akhirnya dalam urusan agamanya, mereka
hanya mengetahui urusan ibadat dan beberapa acara keagamaan. Sedangkan yang
lainnya dianggap tidak berfaedah. Mereka bertuhankan hawa nafsu dan hanya
berpandu kepada takwilan sehingga kepentingan nafsu mereka tidak bertentangan
dengan kitab.”
Sayid Qutub berkata di dalam tafsirnya, Fi Zilal al-Quran:
“Bersama dengan nas al-Quran ini yang menentang keadaan yang berlaku kepada
Bani Israel, sesungguhnya isyarat ini juga kepada seluruh manusia termasuk
ulama dan cendekiawan agama dengan sifat yang khusus, tanpa mengkhususkannya
kepada sesuatu kaum atau generasi. Sesungguhnya kebinasaan golongan agama ialah
kerana agama dijadikan sebagai pekerjaan dan amalan, bukan lagi bersifat
akidah. Mereka hanya berkata dengan mulut tetapi tidak ada di dalam hati mereka.
Mereka menyeru kepada kebaikan sedangkan mereka tidak melakukannya. Begitu juga
mereka menyeru ke arah kebaikan sedangkan mereka mengabaikannya. Di samping itu
juga mereka meminda kenyataan daripada asalnya. Mereka mentakwilkan nas-nas
yang qatie (putus lagi thabit) mengikut kehendak hawa nafsu semata-mata. Mereka
mengkaji dan mencari segala fatwa dan takwilan yang bersamaan pada zahirnya
bersama zahir nas. Akan tetapi sebenarnya berlaku khilaf dan kelainan pada
hakikatnya daripada hakikat agama. Ini semata-mata untuk menghalalkan segala
kehendak dan nafsu serakah mereka bagi mengumpul seberapa banyak harta dunia
atau pangkat sebagaimana yang dilakukan oleh pendita-pendita Yahudi.
Tuan Guru Syeikh Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Dipetik dari blog Ibn Abbas
Walaupun ayat diatas ditujukan khusus untuk kaum Yahudi, namun kaedah menyebut bahawa sesungguhnya
‘ibrah (pengajaran) pada ayat-ayat Allah turut diambil pada umum lafaz.
العبرة بعموم اللفظ
لا بخصوص السبب
Pengajaran (diambil) pada umum lafaz, bukan sekadar khususnya
sebab (penurunan ayat)
No comments:
Post a Comment