Mutakhir ini
perkataan al-Wasatiyyah diwar-warkan, menggantikan slogan Islam Hadhari yang
ditenggelamkan entah di mana dan tidak diketahui sampai ke mana. Jangan
terjebak dengan apa yang disebut oleh ucapan Sayyidina Ali K.W.
كلمة
حق أريد بها باطل
(Kata-kata
yang benar dijadikan tujuannya kebatilan)
Kebenaran
yang mutlak tanpa dipertikaikan ialah kenyataan daripada Allah. Marilah kita
berpegang kepadanya.
Firman Allah
yang bermaksud:-
Dan demikian
(pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang wasatun, agar kamu
menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad S.A.W) menjadi
saksi atas (perbuatan) kamu. (Surah al-Baqarah: 143)
Dari sini
bertolaknya konsep al-Wasatiyyah. Perkataan al-Wasatiyyah (الوسطية) dalam bahasa Arab adalah daripada perkataan al-Wasat(الوسط) yang diterjemahkan dari
segi bahasa dengan makna pertengahan. Seterusnya diistilahkan dari segi Islam
dengan maksud adil, sederhana dan terbaik.
Apabila
menafsirkan al-Quran dan menghuraikan hadith daripada perkataan al-Wasat adalah
tidak tepat dengan makna zahir bahasanya sahaja, sehingga membawa maksud
pertengahan di antara baik dan buruk secara bercampur aduk atau adil dan zalim
sama-sama dilakukan, dengan maksud boleh dikumpulkan benar dan salah, makruf dan munkar, buat baik
dan buat maksiat kerana mesej Islam yang bersumberkan al-Quran dan ditafsirkan
oleh sunnah Rasulullah S.A.W membawa mesej pelaksanaan kebaikan yang terbaik
dengan betul dan istiqamah serta meninggalkan segala kemunkaran dan mencegahnya
secara hikmah.
Ramai yang
mengambil kesempatan meninggalkan syariat Allah dengan sengaja, berselindung di
sebalik menafsirkan al-Wasatiyyah dengan hujjah, kononnya mengikut kehendak
semasa, dengan cara tidak istiqamah mengikut perintah Allah dan sunnah
Rasulullah S.A.W dengan bergantung kepada terjemahan dari segi zahir bahasanya
sahaja yang bermakna pertengahan di antara baik dan buruk, adil dan zalim,
makruf dan munkar dalam keadaan mencampur adukkan kebaikan dan keburukan atau melaksanakan
Islam secara terpilih, bukan keseluruhannya kerana mengikut langkah-langkah
syaitan atau beramal dengan sebahagian
dan meninggalkan sebahagian lagi, laksana kaum Yahudi yang dimurka Allah
(al-maghdub alaihim), atau mengikut kemahuan sendiri laksana penganut ajaran
sesat (al-dallin), tanpa usaha yang bersungguh-sungguh melaksanakan mesej umat
terpilih dengan menegakkan makruf dan menentang kemunkaran atau tidak
bercita-cita melaksanakan Islam sepenuhnya, dibuktikan dengan lebih setengah
abad berpeluang mendapat kuasa politik memegang amanah.
Sederhana
bukan beramal dengan Islam tanpa kesungguhan atau tidak melampau sehingga
menyerah kalah, tanpa perhitungan sempadan nilai yang sebenar daripada hukum
Allah dan matlamat kejadian manusia dan fitrahnya mengikut penciptanya sendiri
iaitu Allah S.W.T, sehingga meninggalkan
syariat Allah yang asasi, menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal,
meninggalkan kewajipan beramal dengan syariat Allah serta tidak sempurna
melaksanakan Amar Makruf dan Nahi Munkar. Allah memberi amaran kapada kaum Bani
Israil yang dimurka sehingga hari kiamat, supaya menjadi pengajaran kepada umat
Islam.
Firman Allah
yang bemrkasud:-
Dan
janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu
sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.(Surah
al-Baqarah: 42)
Apabila
Islam keseluruhannya adalah panduan dan petunjuk jalan serta batas sempadan
perjalanan kehidupan manusia, jika meninggalkannya atau pelaksanaannya tidak
sempurna, menyebabkan berlakunya banyak perkara-perkara yang merosakkan
kehidupan manusia dan alam sekelilingnya, maka Islam pula yang dipersalahkan.
Perlu
difahami bahawa setiap aspek ajaran Islam yang berkait dengan akidah dengan
setiap rukun dan cabangnya, syariat dalam segala urusannya, akhlak dalam segala
hubungannya dan sistem pelaksanaannya secara menyeluruh adalah mata rantai yang
tidak boleh dipisahkan atau dikurangkan.
Zahir ayat
Ummat Wasatiyyah tersebut menegaskan bahawa umat Islam dijadikan contoh di
kalangan seluruh manusia dan layak menjadi saksi bagi pihak Rasul terhadap
manusia pada hari kiamat kelak, bahawa para Rasul telah menyampaikan petunjuk
Allah yang bernama Islam dengan amanah dan sempurna, sehingga mengharungi
perjuangan bersama Rasul atau meneruskan perjuangannya yang penuh pengorbanan
harta dan jiwa raga, bagi mengislamkan manusia dalam seluruh cara kehidupannya
dari dunia dan berwawasan hari akhirat, bukan sekadar wawasan 2020.
Mengikut
kaedah ilmu tafasir, al-Quran hendaklah ditafsirkan mengikut keutamaan.
Sekiranya ada ayat-ayat al-Quran sendiri yang menafsirkan al-Quran hendaklah
didahulukan, kemudian diikuti dengan sunnah Rasulullah S.A.W yang menafsirkan
al-Quran, seterusnya diikuti dengan tafsir para ulama sahabat yang menerima
secara berdepan dan menyaksikan tafsiran Rasulullah S.A.W secara menghayatinya,
kemudian tafsir para ulama salaf dan khalaf (generasi awal dan mutakhir) yang
menafsirkan al-Quran mengikut Ulum al- Quran (Ilmu-Ilmu alat bagi memahami
al-Quran). Begitulah caranya al-Quran ditafsirkan dengan tepat, mengikut perintah Allah dan petunjuknya melalui
Rasulullah S.A.W supaya diamalkan dengan berdasarkan iman. Kalau tidak maka
tafsirnya salah dan berdosa besar atau
menyeleweng sehingga sesat dan menyesatkan. Kalangan ulama yang mengambil
pendekatan begitu adalah mengambil contoh golongan ahli kitab yang dimurka
Allah (al-Maghdub alaihim dalam surah al-Fatihah) atau ulama jahat.
Firman Allah
menunjukkan adanya kalangan ulama seperti ini yang bermaksud :
Dan
bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya
ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi al-Kitab), kemudian dia melepaskan diri
daripada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda),
maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat.
Dan kalau
Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat
itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya yang rendah,
maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya dihulurkannya
lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian
itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka
ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.
Amat
buruklah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan kepada
diri mereka sendirilah mereka berbuat zalim.(Surah al-A’raf: 175-177)
Para ulama
tafsir menceritakan ayat-ayat ini berkait dengan ulama yang disuap dengan
kesenangan dunia sehingga sanggup memutar belit ayat-ayat Allah.
Al-Quran
tidak boleh diseleweng dan dipermainkan kerana tetap dipelihara oleh Allah.
Al-Quran itu hendaklah ditafsirkan mengikut ilmu-ilmu yang berkait
dengannya iaitu ilmu-ilmu bahasa Arab
seperti nahu, saraf, balaghah, sastera Arab kerana al-Quran itu diturunkan
dalam bahasa Arab. Ilmu asbab al-nuzul (sebab-sebab turunnya ayat), nasikh dan
mansukh dan juga ilmu riwayat dan dirayat.
Maka
tafsiran Wasatiyyah yang tepat hendaklah mengikut hakikat kerasulan dan ajaran
Islam seluruhnya. Ia adalah daripada petunjuk al- Quran supaya umat Islam
menjadi umat yang adil dan pilihan dengan beriman, beramal dan berakhlak dengan
Islam, sehingga menjadi contoh kepada umat manusia seluruhnya. Mereka juga layak menjadi saksi atas
perbuatan orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dan menentang para Rasul, apabila semuanya
menghadapi pembicaraan dalam mahkamah di
akhirat.
Hakikat umat
Islam yang menjadi contoh ditengah
masyarakat manusia itu dijelaskan
oleh ayat-ayat al-Quran yang lain bagi memenuhi ciri Ummah Wasatan yang layak
menjadi contoh kepada seluruh umat manusia dan saksi pada hari kiamat, antaranya
firman Allah yang bermaksud:
Kamu adalah
umat yang terbaik yang dikeluarkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf,
dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.(Surah Ali
Imran: 110)
Firman Allah
yang bermaksud:
(Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu
orang-orang yang bangun menegakkan agama Allah kerananya (dengan ikhlas),
supaya menjadi para saksi dengan adil, dan janganlah dengan sebab kamu bermusuh
terhadap sesuatu kaum lalu kamu tidak berlaku adil Berlaku adillah, kerana
lebih hampir kepada sifat taqwa dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah itu Maha teliti pengetahuannya terhadap apa-apa yang kamu lakukan). (Surah
al-Maidah: 8)
Rasulullah
S.A.W memulakan pembangunan insan generasi awal yang pertama menjadi contoh
Ummatan Wasatan dengan menegakkan iman, amal soleh dan akhlak yang mulia,
bersumberkan ilmu daripada Allah. Apabila ditawarkan melalui Abu Talib yang
paling disegani menjadi Raja atau Ketua dengan harta kekayaan dikumpulkan
untuknya, tawaran yang mahal ini ditolak dengan tegas, sabdanya :
(Wahai
bapa saudara kesayanganku, sekiranya diletakkan matahari di kananku dan bulan
di kiriku, supaya aku meninggalkan urusan ini (menegakkan Islam) sehingga
dimenangkan oleh Allah atau aku mati kerananya nescaya aku tidak
meninggalkannya). (Sejarah Ibn Kathir)
Al-wasatiyyah
dalam agama dan sistem cara hidup
Kedatangan
Rasulullah S.A.W membawa Islam agama Allah adalah kesinambungan risalah para
Rasul sebelumnya, setelah ajaran Rasul terdahulu dipesong menjadi sesat. Dua
agama samawi, Yahudi dan Kristian yang terserlah sudah dipinda dan diubah oleh
para pendeta dan paderi yang bersekongkol dengan kerajaan yang zalim di zaman
masing-masing, sehingga berlaku penindasan agama terhadap masyarakat dengan mengadakan hukum yang tidak diizin
oleh Allah.
Agama yang
tidak samawi pula lebih sesat, sehingga menjadikan manusia memuja makhluk
seperti batu dan binatang yang tidak berakal, serta menyanjung para sami
seperti Tuhan. Islam berada ditengah-tengah penyelewengan agama, membawa Aqidah
Tauhid mengesakan Allah dalam ibadah dan cara hidup, menentang penyelewengan
agama samawi dan tidak samawi. Menentang agama yang menjadikan manusia seperti
malaikat dan meletakkan manusia seperti binatang dan lebih rendah daripada
binatang dan makhluk yang lain.
Berdasarkan
firman Allah yang bermaksud :
Dan
sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam (manusia), Kami angkut mereka di
daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezki dari yang baik-baik dan Kami
lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang
telah Kami ciptakan.(Surah al-Israk: 70)
Islam
meletakkan manusia mengikut konsep Wasatiyyah, ada ruh berhubung dengan Tuhan tidak seperti
malaikat, ada jasad dan hawa nafsu tidak seperti binatang dan boleh bergerak
tidak seperti batu dan kayu.
Islam juga
tidak melampau seperti Kristian yang memuja Rasul sehingga diletakkan setaraf
ketuhanan dan tidak seperti Yahudi yang menolak Rasul dengan keras sehingga
membunuhnya dan meminda ajarannya mengikut hawa nafsu.
Maka Islam
adalah wasatiyyah di kalangan agama, kerana meletakkan manusia mengikut
fitrahnya dengan tepat dan terbaik mengikut ketentuan Allah, sekiranya manusia
itu berpegang dengan Islam dan beramal sepenuhnya dalam cara beragama, bukan
dengan makna agama secara sekularisme.
Dalam aspek
politik, wujudnya pemerintahan diktatur (kuku besi) yang memberi kuasa mutlak
kepada seseorang atau kumpulan. Kemudiannya lahir amalan teokrasi yang memberi
kuasa mutlak kepada ahli agama, dan demokrasi Barat yang dikatakan hak kepada
rakyat secara mutlak. Maka Islam berbeza dengan semua teori tersebut dengan
menyerlahkan wasatiyyah menentang diktatur dan teokrasi serta menentang
penipuan terhadap rakyat di atas nama hak rakyat tanpa mengira jahil dan
terdesak, dengan menyatakan batas sempadan ketaatan kepada
pemimpin dan para ulama dan hak rakyat dengan tidak memberi kuasa mutlak kepada
sesiapa.
Meletakkan
batas sempadan perkara-perkara kemampuan
manusia dan di luar kemampuan manusia. Islam menegaskan syarat iman, ilmu dan
akhlak mengikut perhitungan agama yang adanya muhasabah halal dan haram, serta
dosa dan pahala dalam amalan politik, bukan sahaja dalam perkara ibadat, kerana
Islam tidak memisahkan politik daripada agama. Menerima apa yang baik dan
bijaksana walaupun datang daripada mana tanpa mengira timur dan barat, dan
menolak yang buruk dan jahat walaupun dilahirkan di bumi Makkah.
Dalam aspek
ekonomi pula Islam menentang teori kapitalisme yang membebaskan hak individu
sehingga mengorbankan hak masyarakat dan menentang komunisme dan sosialisme
yang merampas hak individu di atas nama keadilan terhadap masyarakat, dan semua
teori tersebut berteraskan kebendaan samada memisahkan kewajipan agama dalam
ekonomi atau menafikan adanya peranan agama dalam kehidupan manusia.
Islam
mengizinkan miliki harta dan mengurusnya, tetapi wajib menunaikan kewajipan
bermasyarakat dengan zakat dan lain-lain.
Firman Allah
bermaksud :
Dan pada
harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin
yang tidak mendapat bahagian.(Surah az-Zariyat: 19)
Islam juga
memerintahkan supaya membelanjakan harta secara sederhana, tidak boros dan
tidak bakhil. Firman Allah bermaksud :
Dan
janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu (bakhil) dan janganlah
kamu terlalu mengulurkannya (boros) kerana itu kamu menjadi tercela dan
menyesal.(Surah
al-Israk: 29)
Dalam
kehidupan berkeluarga Islam tidak seperti agama yang mengharamkan paderi dan
saminya berkahwin seperti malaikat dan
ajaran yang membebaskan pergaulan seperti binatang, kerana kedua-duanya
bertentangan dengan fitrah manusia. Maka Islam menetapkan hukum berkeluarga bermula
daripada pertunangan, sehinggalah perkahwinan, nafkah dan perceraian.
Islam juga
menetapkan ajaran yang berkait dengan adab pergaulan dalam keluarga dan
masyarakat yang luas, daripada hukum berpakaian sehingga hukum bergaul dan
bermuamalat, bagi menjaga akhlak manusia dan keharmonian kehidupan mereka.
Bagi menjaga
agama, nyawa, akal, keluarga, maruah dan harta yang menjadi rukun kehidupan
manusia maka Allah mewajibkan undang-undang jenayah, qisas dan hudud secara nas
dalam hanya beberapa perkara yang tidak boleh dicapai oleh akal manusia yang
tetap bersifat makhluk yang lemah. Bagi perkara-perkara yang boleh dicapai
dengan ilmu dan pengalaman, maka Islam mengizinkan kebijaksanaan akal dan
pengalaman dengan panduannya.
Islam juga
berkonsepkan al-Wasatiyyah dalam hubungan antarabangsa, perdamaian adalah
konsep pertama yang wajib didahulukan, dalam masa yang sama mengakui bahawa
adanya peperangan yang menjadi fitrah manusia, kerana adanya perbezaan yang
membawa pergeseran dan wujudnya manusia yang menjadi pengikut syaitan yang
wajib ditentang dengan cara peperangan apabila diceroboh dengan zalim, tetapi
diharamkan melampau menggunakan senjata, ketika berperang dan selepasnya
walaupun mencapai kemenangan.
Firman Allah
bermaksud :
Dan perangilah
di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu
melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
melampaui batas.(Surah al-Baqarah: 190)
Islam
mendahulukan perdamaian
Firman Allah
bermaksud :
Dan jika
mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakallah
kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Tuhan yang Maha mendengar lagi Maha
Mengetahui.
Dan jika
mereka bermaksud menipumu, Maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjadi
pelindungmu). Dialah yang memperkuatmu dengan pertolonganNya dan dengan para
mukmin.(Surah
al-Anfal: 61-62)
Al-Wasatiyyah
dalam hubungan antarabangsa bermakna wajib berlaku adil di masa damai dan
perang, tidak menyerah kalah terhadap kezaliman dan tidak melampau apabila
bertindak.
Al-Wasatiyyah
mengikut al-Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W menjadi ikutan adalah tetap,
teguh dan istiqamah, bukan slogan politik sementara seperti Islam hadari,
bersih cekap dan amanah, kepimpinan melalui teladan, yang pelaksanaannya tidak
cukup dan tidak berpijak di bumi nyata, tenggelam dalam gejala keruntuhan yang
tidak mampu dibaiki dengan islah kerana prinsip yang salah dan konsep yang
tempang dan didatangi masalah baru yang bertalu-talu.
Makna
wasatiyyah bukan melaksanakan Islam tidak sempurna atau secara terpilih atau campur aduk. Bukan sekadar mendirikan
masjid tanpa sempurna mendirikan sembahyang, mengadakan Bank Islam tanpa kuasa
mencegah kemunkaran riba, mengadakan musabaqah sekadar mendengar suara tanpa
menjadikan petunjuk dalam amalan dan akhlak, kehilangan harta dengan rasuah dan
penyalahgunaan kuasa dan salah urus lebih besar daripada bantuan kepada yang
berhak dan kesimpulannya menegakkan kebaikan yang tidak sempurna membiakkan kemunkaran yang meningkat. Maka
tidak layak bersifat al- Wasatiyyah untuk menunjukkan model Islam dan tidak
layak menjadi saksi di dunia dan akhirat.
Tuan Guru
Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS
Dipetik dari
Harakahdaily
No comments:
Post a Comment