Oleh: Panel
Pendidikan YAYASAN SOFA Pimpinan Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin Al-Maliki As
Sanusi (Murid Al Allamah Sayyid Alwi Al Maliki- Cucu Kepada Mufti dan Qhadi
Serta Imam Al Khatib Makkatul Mukarramah dan Madinah Semasa zaman pemerintah
Khalifah Turki Uthmaniyyah sebelum runtuhnya Khilafah dan Makkah serta Madinah
jatuh ketangan Saudi))
Sebagai
penjelasan terhadap salah faham terhadap sabda Rasulullah S.A.W: “Janganlah
kamu melampau-lampau memujiku sebagaimana kaum Nasrani melampau-lampau memuji
Isa ibn Maryam.”
(kami)
memilih untuk memetik satu tajuk lain iaitu batas pujian terhadap Rasulullah
SAW. Ini adalah kerana dalam keghairahan majoriti umat Islam memuji dan
menjunjung Rasulullah SAW dalam menyambut Mawlid Baginda SAW, terdapat juga
suara-suara yang menimbulkan salah-faham dengan mendakwa bahawa puji-pujian
terhadap Rasulullah SAW adalah suatu yang melampau dan terpesong daripada
ajaran Islam. Antara sandaran utama golongan ini ialah sabda Rasulullah S.A.W:
“Janganlah kamu melampau-lampau memujiku sebagaimana kaum Nasrani
melampau-lampau memuji Isa ibn Maryam.”
Sebahagian
orang memahami sabda Nabi SAW di atas dengan makna melarang daripada memuji
Baginda S.A.W. Mereka mengira perbuatan memuji Nabi SAW termasuk dalam
perbuatan yang melampau dan sikap berlebihan yang tercela dalam agama, yang
boleh mengakibatkan syirik. Mereka juga beranggapan, bahawa orang yang memuji
Nabi Muhammad SAW, mengangkat kedudukan Baginda SAW melebihi daripada manusia
yang lain, menyanjungnya dan menyifatkan Baginda SAW dengan apa saja yang
membezakannya daripada manusia yang lain, bererti telah melakukan bid’ah dalam
perkara agama dan menyanggahi Sunnah Penghulu segala Rasul SAW.
Ini adalah
pemahaman yang salah dan buruk serta menunjukkan kecetekan pandangan orang yang
menilai hadis tersebut. Maksud sebenar hadis ialah Nabi Muhammad SAW melarang
memujinya secara keterlaluan sebagaimana yang dilakukan oleh kaum Nasrani
terhadap Nabi Isa AS yang mengatakan bahawa Nabi Isa AS itu adalah anak Allah.
Adapun,
orang yang memuji Nabi SAW dan menyifatkannya dengan sifat-sifat yang tidak
terkeluar daripada hakikat kemanusiaan, di samping meyakini bahawa Baginda SAW
adalah hamba Allah dan utusanNya, dan menjauhi keyakinan dan kepercayaan kaum
Nasrani, maka sesungguhnya tidak disyaki lagi merupakan orang ini adalah yang
paling sempurna tauhidnya.
Tepatlah
madah Imam al-Busiri RH dalam qasidah Burdahnya yang menegaskan,
“Tinggalkan
cara orang Nasrani (Kristian) dalam menyanjung Nabi mereka (Nabi Isa AS).
Ertinya: Jangan katakan Muhammad SAW itu mempunyai sifat-sifat ketuhanan).
Selepas itu, terserahlah kepadamu untuk memuji Baginda SAW sesuka hati mu;
Kerana hakikatnya keagungan Rasulullah SAW itu tiada had baginya, sehingga
mampu lidah mengungkapkannya secara sempurna; Kemuncak
pengetahuan mereka tentang diri Baginda SAW mereka hanya mampu mengatakan
bahawa Baginda SAW itu adalah seorang manusia, yang sebenarnya merupakan
semulia-mulia dikalangan makhluk Allah seluruhnya.”
Mana mungkin
dikatakan bahawa memuji Baginda SAW itu salah sedangkan Allah SWT sendiri
memuji NabiNya, melalui beberapa firmanNya termasuk: “Dan sesungguhnya
engkau mempunyai akhlak yang sangat mulia.” (al-Qalam:4) Allah juga
memerintahkan supaya umat manusia sentiasa beradab bersama Nabi SAW; sama ada
ketika berbicara mahupun menjawab panggilannya. Allah berfirman: “Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suaramu melebihi suara
Nabi.” (al-Hujuraat:2)
Allah SWT
juga melarang kita daripada berurusan dan bergaul dengan Nabi SAW sebagaimana
kita berurusan dan bergaul sesama manusia yang lain, atau memanggil Baginda SAW
sebagaimana cara kita memanggil sesama kita. Allah SWT berfirman: “Janganlah
kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan
atau panggilan sesama kamu.” (al-Nur:63). Tapi hari ini ada yang menyatakan
bahawa menggelarkan Nabi SAW dengan “Sayyidina” itu sebagai salah dan melampau.
Mana mungkin
memuji Nabi SAW itu sesat sedangkan para Sahabat RA yang mulia sering memuji
Rasulullah SAW. Antara yang terdekepan dalam bab ini ialah Saidina Hassan bin
Thabit RA sehingga telah diletakkan satu minbar khas baginya dalam Masjid
Nabawi ketika zaman Nabi SAW lagi untuk memuji dan mempertahankan Baginda SAW.
Maka antara syair Hassan ibn Thabit RA ialah:
“Wahai
tiang tempat bersandar orang yang bersandar! Tempat berlindung orang yang
berlindung kepadanya! Tempat meminta tolong orang yang kesusahan, dan
penyelamat orang yang memohon penjagaan! Wahai makhluk pilihan Allah bagi
makhlukNya! Maka Allah menganugerahkan kepadanya akhlak yang suci bersih;
Engkau adalah Nabi dan sebaik-baik keturunan Adam. Wahai Nabi yang pemurah
bagaikan limpahan lautan yang luas!”
Rasulullah
SAW juga ada memuji dirinya sendiri agar kita semua tahu kadar kedudukan
Baginda SAW seperti sabdanya :”Aku adalah sebaik-baik golongan kanan (yang
beruntung mendapat nikmat syurga).”“Aku adalah sebaik-baik golongan yang
lebih dahulu memasuki syurga.”“Aku adalah anak Adam yang paling bertaqwa
dan mulia di sisi Allah, tidaklah aku bermegah-megah dengannya.” (Imam
Tabrani dan al-Baihaqi di dalam al-Dala’il)
Pada
kesempatan yang lain, Baginda SAW bersabda: “Aku adalah manusia yang paling
mulia di antara manusia-manusia yang terawal dan terakhir dan tidaklah aku
bermegah-megah dengannya.” (riwayat al-Tirmizi dan al-Darimi) Di dalam
hadith lain pula Abu Sa’id berkata: Sabda Rasulullah SAW: “Aku adalah
penghulu anak Adam pada hari Kiamat; dan tidaklah aku berbangga-bangga
dengannya. Di tanganku terdapat Liwa’ al Hamdi (bendera yang dipuji); aku juga
tidak bermegah-megah dengannya. Tidak ada seorang Nabi pun pada hari itu
(Kiamat); baik Adam mahupun yang lain, kecuali semuanya berada di bawah naungan
benderaku. Aku juga orang pertama yang dibongkarkan dari bumi dan tidaklah aku
berbangga dengannya.” (Riwayat Imam al-Tirmizi)
**Marilah
kita memurnikan kefahaman kita dengan menjauhi sangka buruk terhadap mereka
yang memuji, menyanjung dan mengagungkan Nabi SAW. Sesungguhnya kemuliaan Nabi
SAW itu begitu tinggi hingga terbuka ruang yang begitu luas untuk kita memuji
dan mengungkapkan selawat dan salam ke atas Baginda SAW dengan secanggih yang
kita mampu. Manakala batasannya pula adalah terhad dan sempit iaitu jangan
sampai menafikan sifat asasi Nabi sebagai manusia dan hamba Allah SWT. Semoga
Allah SWT mengizinkan kita tergolong di kalangan hamba-hambaNya yang sentiasa
memuji dan berselawat ke atas kekasihNya, Nabi Muhammad SAW.
1 comment:
sebenarnya tak pernah ada kes terlampau memuji saidina nabi saw...sebb pujian terhadap nabi saw ni tak ada batas...(so macamana nak jadi melampaui batas)... tapi kalau kes tak cukup puji nabi ni banyak...tambah2 zaman fitnah bidaah mcm zaman loni...
Post a Comment