Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan
janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika
kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu,
lalu menjadilah kamu Karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu
Telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya.
Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat
petunjuk. (Ali Imran :103)
Ayat diatas
adalah merupakan hujah utama bagi sesiapa sahaja yang mengajak atau menyeru
kearah perpaduan. Malah, sesiapa sahaja yang ingkar daripada bersatu maka akan
dikatakan ianya telah menyalahi suruhan Allah swt. Kebanyakan daripada kita
hanya menekankan mengenai ayat Allah yang menyuruh kepada persatuan atau
perpaduan dan jangan berpecah belah semata-mata. Mereka seperti lupa akan asas
utama untuk bersatu iaitu ‘tali Allah’ yang terdapat dalam bahagian pertama
firman Allah swt tersebut.
Ibn Jauzi dalam Zad al-Masir berkata:
“Tali Allah” mempunyai enam pendapat:
1. Kitab Allah,
iaitu al-Quran. Inilah pendapat Shaqiq daripada Ibn Mas’ud, Qatadah dan
al-Dhahak.
2. Jemaah. Inilah
pendapat al-Sya’bi daripada Ibn Mas’ud.
3. Agama Allah.
Inilah pendapat Ibn Abbas R.Anhuma, Ibn Zaid, Muqatil dan Ibn Qutaibah.
4. Perjanjian
Allah. Inilah pendapat Mujahid, Ata’, Qatadah dan Abu ‘Abid.
5. Ikhlas. Inilah
pendapat Abu al-‘Aliah.
6. Perintah Allah
dan ketaatannya. Inilah pendapat Muqatil bin Hiyan.
Maka, asas sebuah
penyatuan yang digariskan oleh Allah swt ialah bahawa penyatuan itu mestilah
diasaskan dengan ikatan agama dan bukannya semata-mata bersatu kerana bersatu
diatas sesuatu yang tidak jelas apatah lagi sekiranya terdapatnya unsur mungkar
maka ia adalah terlarang.
Sayid Qutb
berkata: “Di sini jelaslah bahawa persaudaraan itu adalah persaudaraan yang
lahir dari takwa dan Islam yang menjadi tiang seri yang pertama, iaitu tiang
seri yang berasaskan pegangan yang kukuh dengan tali Allah, iaitu dengan
perjanjian-Nya, sistem-Nya dan agama-Nya dan bukannya persaudaraan yang lahir
semata-mata bermasyarakat yang berlandaskan sesuatu fahaman yang lain atau
kerana sesuatu matlamat yang lain atau persaudaraan yang berasaskan pegangan
pada sesuatu tali yang lain dari tali-tali jahiliah yang banyak.”
Maka, apakah
patut kita bersatu semata-mata kerana bangsa? Berapa banyak persatuan mahupun
perkumpulan yang diasaskan kerana bangsa ataupun asas yang tidak jelas menuju
kepada kehancuran. Mereka akan menjadi buta mengenai kebaikan dan keburukan
atau halal atau haram apabila melibatkan perkumpulan atau persatuan mereka.
Mereka sanggup melepaskan atau menolong ahli atau rakan mereka sekalipun
perbuatan tersebut adalah salah dari segi hukum. Allah swt telah berfirman:-
dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. (al-Maidah : 2)
Al-Sonhadji
berkata: “Tali Allah di sini ialah agama-Nya yang menuju ke jalan yang lurus.
Dan dilarang kamu berpecah-belah, iaitu jangan berselisih di antara kamu sesama
Islam, kelak membawa ke jalan yang sebaliknya, iaitu jalan yang ditegah oleh
Allah. Di antara jalan-jalan perselisihan dan perpecahan ialah menubuhkan
kumpulan atau parti-parti berdasarkan semangat berpuak-puak kerana taksubkan
bangsa. Masing-masing mamandang sukunya atau bangsanya lebih daripada yang lain
dan hendak mengalahkan lawannya seperti dibayangkan oleh Tuhan terhadap suku
Aus dan suku Khazraj banyak kita saksikan berlaku pada masa ini. Oleh yang
demikian, perkara-perkara yang membawa kepada perpecahan hendaklah dijauhi.”
Perpaduan yang
dibina atas dasar selain dari agama dan peraturan yang telah ditetapkan Allah
swt adalah suatu perpaduan yang rapuh serta tidak bertepatan dengan arahan
Allah swt. Islam tidak pernah menghalang kita berbangga dengan bangsa dan
bahasa kita, malah Rasulullah saw juga sangat menyintai bangsa dan bahasa
baginda. Namun yang penting ialah bangsa dan bahasa itu ditegakkan di atas
nilai Islam yang suci sebagai agama yang diturunkan oleh Allah swt dan Islam
menjadi platform perjuangannya. Janganlah kita terlalu yakin bahawa perpaduan
yang dibina atas dasar selain dari Islam itu mencapai matlamat kerana Allah swt
telah berfirman:-
Dan yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman)walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah Telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya dia Maha gagah lagi Maha Bijaksana. (al-Anfal : 63)
Hanya tali Allah
sahaja yang dapat memberi pegangan kepada semua orang dan dengan nikmat itu
mereka dapat hidup sebagai saudara. Tiada yang dapat menyatukan hati melainkan
persaudaraan kerana Allah, iaitu persaudaraan yang membuat segala dendam
kesumat yang turun temurun dalam sejarah, segala pembalasan dendam, segala
tamak haloba peribadi dan segala panji kaum itu kelihatan begitu kecil di
samping persaudaraan ini dapat menyatupadukan mereka dalam satu barisan di
bawah panji-panji Allah Yang Maha Besar dan Maha Tinggi.
Kedua: Firman
Allah s.w.t: “Jangan kamu berpecah belah”, ada dua pendapat seperti kata
al-Mawardi:
1. Daripada agama
Allah yang diperintahkan untuk beriltizam dengan jemaah. Inilah pendapat Ibn
Mas’ud dan Qatadah.
2. Daripada
Rasulullah s.a.w.
Sayid Qutb
berkata: Tiang seri yang kedua ialah tiang seri persaudaraan, iaitu
persaudaraan kerana Allah, persaudaraan di atas sistem hidup Allah dan persaudaraan
untuk menghakikatkan sistem hidup Allah.
Ketiga: Firman
Allah s.w.t: “Dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu
bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati
kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu
dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu
telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa
jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam
juga).”
Al-Maraghi
berkata: Terdapat dua jenis perselisihan yang berlaku antara manusia, iaitu:
1. Perselisihan
yang tidak dapat dihindarkan dan tidak mungkin dapat dielakkan iaitu
perselisihan pendapat dan fahaman. Hal ini sudah dianggap fitrah manusia.
Perselisihan inilah yang dinyatakan oleh firman-Nya: Dan kalaulah Tuhanmu
(Wahai Muhammad s.a.w) menghendaki, tentulah Dia menjadikan umat manusia
semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Dia tidak berbuat demikian ) dan
kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan tetapi orang yang telah diberi
rahmat oleh Tuhanmu… (Terjemahan Surah Hud: 11: 118-119) kerana akal dan
pemahaman tidak sama. Contohnya, dalam satu keluarga, ahli-ahli juga berbeza
pendapat dalam menyelesaikan masalah. Begitu juga dalam hal mencintai sesuatu
dan perselisihan jenis ini tidaklah dianggap berbahaya.
2. Perselisihan
yang dianggap serius yang diusahakan oleh semua agama untuk menghapuskannya.
Perselisihan ini bersumberkan fikiran dan hawa nafsu yang ingin menetapkan
hukum-hukum agama dan kepentingan hidup.
Keempat: Firman
Allah s.w.t: “Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat
keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.”
Al-Syaukani
berkata: “Mudah-mudahan kamu mendapat petunjuk ke arah ketetapan atas hidayah
dan bertambah hidayahnya.”
Ayat-ayat yang
telah kita bincangkan jelas menunjukkan beberapa arahan Allah supaya kita
benar-benar melaksanakannya seperti takwa, Islam, berpegang teguh dengan tali
Allah, tidak berpecah belah dan sentiasa zikrullah. Pada hari ini, suasana umat
Islam begitu rapuh ukhuwahnya. Hal ini menyebabkan musuh dapat menguasai umat
Islam dari segenap aspek, sama ada politik, kuasa, ekonomi hatta corak
kehidupan yang mereka jalani terpaksa mengikut telunjuk musuh-musuh Islam.
Justeru itu, seruan
semboyan agar bersatu itu perlulah didasarkan dengan perpaduan akidah yang
benar dan kukuh barulah ianya benar-benar menepati kehendak syariat dan bukan
hanya sekadar retorik perpaduan semata-mata sedangkan perpaduan yang
dicanangkan tersebut jauh dari landasan syariat agama.
Wallahu A’lam.
No comments:
Post a Comment