Hadhanah disisi syara' ialah menjaga seseorang yang tidak dapat menguruskan dirinya dan mendidiknya dengan pelbagai elemen yang sesuai dengan perkembangannya. Bagi kanak-kanak yang masih kecil, hadhanah berakhir sehinggalah umurnya mumayyiz. (Fiqh Manhaji).
Setiap kali berlakunya
perceraian antara suami dan isteri, perebutan hak penjagaan anak atau hadhanah
akan menjadi isu yang besar menyebabkan pihak-pihak akan turun naik Mahkamah
bagi mempertahankan hak mereka. Masing-masing berkeras dan amat sukar untuk
bertolak ansur serta mempertahankan bahawa setiap mereka adalah yang paling
berhak untuk mendapatkan hak penjagaan tersebut.
Pihak-pihak yang bertikaian
seolah-olah lupa bahawa anak-anak yang menjadi perebutan mereka itu adalah
kurniaan Allah swt daripada hasil perkahwinan mereka sendiri. Benih suami yang
dipersenyawakan dalam rahim isteri selama 9 bulan 10 hari (dalam keadaan
normal) kemudiannya dilahirkan ke dunia yang penuh pancaroba ini. Namun begitu,
mereka seperti enggan mengakui hakikat tersebut sehingga tindakan mereka
seolah-olah adalah anak milik mereka secara mutlak tanpa adanya perkongsian
dengan suami atau isteri.
Kebanyakannya, apabila salah
seorang daripada suami atau isteri mendapat perintah hadhanah, mereka bertindak
menghalang pihak yang satu lagi untuk mendapatkan haknya seperti melawat
anak-anak, membawa anak-anak keluar, memberikan kasih sayang kepada anak-anak
dan sebagainya. Mereka bertindak seperti ingin memutuskan hubungan antara anak-anak
tersebut dengan ibu atau bapa mereka sendiri.
Hikmah pensyariatan hadhanah
ialah untuk menjaga kemashlahatan dan kebajikan anak-anak agar tidak terabai
apabila berlakunya perceraian antara suami dan isteri. Ia bukanlah dilihat dari
segi siapakah yang lebih berhak untuk mendapatkan hak penjagaan tersebut tetapi
siapakah yang mempu untuk menyedia dan menjaga kebajikan anak-anak tersebut
dengan lebih sempurna anta suami dan isteri.
Pihak-pihak yang bertikai perlu
mengambil kira kepentingan perkembangan anak-anak dalam mendapatkan hak
hadhanah tersebut kerana anak-anak adalah amanah Allah swt untuk dijaga dan
didik dengan sewajarnya. Janganlah dek kerana mempertahankan hak suami atau
isteri semata-mata sehingga menafikan hak anak-anak untuk mendapatkan kasih sayang
dari ibu atau bapa mereka sendiri.
Walaupun salah seorang daripada
suami atau isteri yang mendapat hak hadhanah, janganlah mereka sangka bahawa
mereka telah mendapat hak yang mutlak. Hadhanah ini adalah menentukan siapakah
yang bertanggungjawab untuk menyusun penjagaan dan pendidikan anak-anak yang
masih kecil dan bukannya hak yang boleh menghalang hak orang lain yang ada
dalam hadhanah tersebut. Janganlah kita Berjaya
mendapatkan hak hadhanah tetapi kemudiannya menafikan hak orang lain untuk
turut serta menjalankan kewajipan dan tanggungjawab mereka.
Ingatlah bahawa setiap tanggungjawab
itu akan dipersoalkan oleh Allah swt dan akan diminta pertanggungjawaban pada setiap
pengabaian dan penafikian kita terhadap hak-hak orang lain.
Wallahu A’lam
No comments:
Post a Comment